Jump to content

Få jakttillatelse av grunneier


rygh95

Recommended Posts

Jeg er helt ny her på forumet, så beklager hvis tråden er lagt feil, eller hvis spørsmålet blir for dumt.

 

Jeg har nettopp bestått jegerprøven, og har startet med planlegging av jakta til høsten :D . Jeg bor relativt landlig, og det er flere gårder i nærhet som eier skog.

Jeg har tenkt til å prøve meg på støkkjakt på skogsfugl. Spørsmålet mitt er, hvis jeg snakker med grunneier og får jakttillatelse i skogen hans, trenger jeg da jaktkort for området? Vil også gjerne ha noen tips til hvordan jeg går frem for å snakke med grunneier for å ordne jakttillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at skogområdet ikke er en del av et større jaktområde. Da bestemmer ikke en grunneier alene.

På min hjemplass må man søke før en gitt dato for å få det som kalles grunneierkort. Hver grunneier har kun et småviltkort som han gi vekk.

 

Edit: Finnlight kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Om bonden er medlem i et grunneierlag, kan ikke bonden gå utenom, å tillate jakt på områder som grunneierlaget selger kort på. Det blir litt Ole Brum det: jatakk, begge deler. Dette er vell uansett rase/kjønn/art ???????????? Kan ikke skjønne hvorfor enkelte arter skulle holdes utenfor ? Mulig det kan være unntak enkelte plasser, men det er vell oftere unntaket fremfor regelen. ?

Link to comment
Share on other sites

Som grunneiger og medlem i grunneigerlag skal jeg prøve å forklare hvordan vi gjør det, og det som er den vanligeste praksisen- så vidt jeg har forstått.

 

Jaktretten på egen grunn er grunneierens eiendom og rett, uten forbehold. Men- som medlem i ett grunneigerlag leier du bort jaktretten i UTMARKA di til grunneigerlaget, og de disponerer da denne etter avtale og vedtekter for grunneigerlaget. Som grunneiger må også jeg da kjøpe jaktkort i grunneigerlagets område, men da får jeg også jakte på andre medlemmers tilsvarende grunn. Andre som løser kort innen grunneigerlaget kan på samme måte jakte på hele grunneigerlagets jaktområde, altså medlemmenes UTMARK. Tilsvarende gjelder selvfølgelig også for ikke-medlemmer som skal jakte innenfor grunneigerlagsområdet.

 

Alle som skal jakte på min UTMARK må da løse jaktkort gjennom grunneigerlaget. Jeg kan ikke gi tillatelser utenom kortsalg via grunneigerlaget, noe annet ville undergrave hele betydningen av å være med i en slik ordning. INNMARK derimot holdes vanligvis utenom, og der disponerer jeg fortsatt jaktretten ene og alene. Men vær klar over at det er lovbestemte definisjoner på hva som regnes som innmark i slike tilfeller- og det er ikke alltid det stemmer 100% over ens med det den enkelte mener. Samtidig kan det være lokale bestemmelser der innmark regnes med som det totale jaktområdet. For å vite slikt må en kontakte den aktuelle grunneiger, eventuelt styret eller jaktoppsyn i det aktuelle grunneigerlagsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå snakket med nærmeste grunneier, og han bekreftet det dere har sagt. Han er deleier i et grunneierlag, og når høsten nærmer seg er det bare å løse ut et jaktkort for noen hundrelapper. Takk for gode råd, da blir det jakt til høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...