Jump to content

Ny og spennende 22LR patron fra CCI


Mikkel

Recommended Posts

Er det ikke bare Segmented Subsonic med nytt navn?

 

 

 

Nei, dette er jaktutgaven av CCI Quiet, såvidt jeg har skjønt. På pakkene jeg har hjemme med Segmented Subsonic er oppgitt utgangshastighet 1050 f/s, mens nevnte patron har oppgitt utgangshastighet på 710 f/s.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd de CCI-versjonene med 710 fps / 216 m/s, men er det riktig av meg å anta at de lager eksakt like mye lyd som de rett under lydhastigheten, gitt at man bruker demper?

Altså at de kun har en funksjon uten demper?

Link to comment
Share on other sites

Har testet quiet og den er ganske så mye mer stille enn vanlig sub ammo. Dette er nok samme patron bare med segmented kulen til cci.

 

Den pakken jeg testet varierte litt vel mye i hastighet, chronograferte den og det var skuffende. Og skuffelsen ble bekreftet ved at den spredte for mye allerede på 30 meter. Her snakker vi høydespredning som gjenspeilet den varierende hastigheten. Vil definere den brukbar til kråke og skjære ut til omlag 30 meter med tanke på å treffe vitalt område...

Link to comment
Share on other sites

Denne er vel den ultimate patronen for diskret avskyting av skjære, kråke, måker og liknende der bakgrunnen ikke er optimal og naboene er av det skvetne slaget?

Ikke undervurder denne patronen med tanke på anslagsenergi. Kulen jeg skjøt inn i spylerveskekanner fylt med vann stoppet i kanne nummer tre. (Laget hulspiss i noen av dem med hulspissverktøy og skulle skjekke ekspansjon) Og den går rett gjennom en 2x4 plank... Så å fire på bakgrunn er galskap..!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke den slappe hastigheten som gjør at jeg føler at denne er sikrere for sine omgivelser, men det faktum at det ikke er èn kule på 40 grain som rikosjerer utover landskapet, men tre små splinter på 13 grain. På samme måte som at jeg stiller helt andre krav til bakgrunn når jeg skyter med Oryx 156 grains i 6,5'en min, enn når jeg skyter med 85 grains Sierra Varminter i samme rifla. Mener ikke at man kan fire på sikker bakgrunn når man skyter med fragmenterende ammunisjon, men at man må være ekstra påpasselig med kuler som holder sammen og har potensiale til å fly langt etter en rikosjett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...