Jump to content

Min 6mm Br Norma karriere


KnuteriK

Recommended Posts

Hei godt folk.

 

Som noen allerede vet, så har jeg fått tak i en fin rigg i kaliberet 6mm Br Norma.

Det er et Hansen bygg, en Remington 40X kasse, med GRS sin stokk til. Hvilken pipe og avtrekk som er på, er jeg usikker på, men kan komme tilbake til det seinere.

Jeg skyter primært liggende med 2 fot og 338 lapua mag, men fant nå ut at jeg vil prøve meg fra benken.

Det er GRS som eier børsa og frontresten, fra Seb, men er man heldig, som meg, så disponerer man utstyret.

 

Jeg har omlag 200 hylser liggende, og jeg har lada mine første 40. Brukte 28 grs N140 bak 105grs Lapua Scenar.

Fikk skutt kun 5 skudd i går, grunnet strømbrudd, men skal avsted i dag og kronografere og teste litt mer, på 100 meter.

 

Justerte kikkerten ved å kikke i gjennom pipa, og fant ut at jeg var iallefall inne på skiva, og etter 5 skudd, så satt det så og si midt i, 2cm lavt. Ikke ille det, tatt på den måten.

Jeg har ikke skikkelig benk ennå, jeg skal støpe en nå når snøen og tele'n har reist, så jeg har skutt fra et gammelt bord som jeg har saga og snekra litt på. Skal stive det opp litt mer idag, merka at puls slaga faktisk bevega bordet da jeg skjøt i går. Til tross for dette, klarte jeg å sette alle kulene såpass tett at resultatet ble 4mm, senter-senter. Skal skyte på mer egnet blink idag.

 

Poster litt bilder og resultater av fremgang her, og om jeg er fornøyd med resultatet på 500 meter etterhvert, så er det ikke umulig at jeg evnt stille i 2 klasser under årets NM i Trondheim i juni. Det blir gøy.

Her er noen foto's :)

 

20130415_210951_zps0db5f7a7.jpg

20130418_183125_zps00b22a84.jpg

20130418_183502_zps7fb3b0c2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser man dét... Slikt rører et gammalt br-hjerte. 40x å greier:smile: 6mm br, har jeg selv ingen erfaring med, men det ligger en godkjendt søknad i kaliberet her..sammen med en i 6,5x47L. Kanskje man skal få ut finger'n å handle piper?

Og den stokken må du fortelle litt om når du får litt erfaring med den. Dette blir spennende å følge med på.

Lukke te' ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

DA er jeg endelig oppe og gå med denne benkebørsa.

Fikk satt opp benken/bordet ute på jordet der jeg skyter 500 meter i går.

 

Tenkte først å prøve en runde uten å gjøre noe med selve bordet, men til tross for at det stod planta i torva, var det meget vinglete, og 10 skudd serien på 500 meter var heller elendig.

Fant noen planker i jakthytta mi, som står like ved, og skrudde de på mellom beina og litt her og der, og vips, så ble hele greia meget stabil.

Planen videre er å spikre på en kant rundt plata, og så fylle hele bordplata med betong. Men først må jeg få tillatelse til å sette den der permanent, fra grunneier. Nå er det iallefall mulig å flytte den aleine.

 

Skjøt så en ny 10 skudd serie, og leste vinden litt dårlig, ved å trekke av når vimpelen stod sånn ca likt for hver gang. Dette tilgir ikke den lette kula meg for, og serien ble lang og tvers over skiva. Høyde spredningen var ikke så ille.

 

Mens pipa kjølte seg ned, satt jeg og tørr trente litt, og la merke til en liten hvit stein i bakgrunnen for vimpelen. Jeg la fort merke til at vimpelene pekte ofte på steinen, og bestemte meg for å skyte når vimpelen stod på nøyaktig samme sted. Denne vimpelen er 150 meter fra munningen, jeg har oxo en som er 350 meter fra munningen, men denne levde sitt eget liv, og hadde lite utslag i forhold til den nærmeste. Så jeg valgte å ignorere den.

 

Skjøt så de siste 10 skudda med høy konsentrasjon på vimpel og resultatet ble meget bedre. Ikke veldig bra, men 105mm.

 

Jeg bruker N140 krutt og CCI 400 hetter bak 105 Scenar, men føler at det ikke er rette ladningen. Fikk lette trykktegn med 28.2 grs, skal idag lade ned til 27.7 og se om de roer seg. Alt i alt, meget gøy, ser frem til NM om noen uker, det kommer mer etterhvert :)

 

 

20130603_182816_zpsde20c32e.jpg

 

20130603_183003_zpse5321610.jpg

 

20130603_224455_zpsb74ba8fc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppdatering ja.

 

Hva skal man si? Begynte med å skyte inn børsa på fredag, hadde lada opp 100 patroner med 30 grs N150 bak 105 Scenar.

Dette viste seg kanskje å være noget høyt i denne børsa, for den begynte å punktere tennhettene.

Dette medførte uønskede partikler i bolt og avtrekk, og jeg fikk mer og mer problemer med å klare å sette av skudd. Avtrekket gikk fra å være trykkpunkt til direkte.

 

Men skyitnga gikk greit. Ble jo noe forstyrra når jeg måtte demontere sluttstykke under seriene i konkurransen, men fikk avgårde 30 tellende skudd i gruppeskytinga, og endte på en 13 plass. Poengskytinga gav jeg opp da bolten ikke ville spenne seg opp. Skal demontere alt og gjøre det reint i morra.

 

Børsa fungerte meget presist, er vel kun meg det stod i, sleit med noen fluer i ellers så små serier. Hadde en 7 skudd serie på noen og 60mm, som gikk skeis pga noen fluer langt unna hovedgruppa. Sånn er livet ;)

 

Kommer sterkere tilbake neste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist, og stå på Knut Erik.

Etter det jeg har sett på NM, så er du en kar som ikke gir deg.

Benkebørsa du brukte, har jeg prøvd selv, så den er det ikke noe i veien med, bare ladningene ikke er for vasse.

Selvfølgelig er det jo slik at det gale som kan skje, det skjer akkurat på et NM, og aldrig ellers.

Lykke til videre. Vi treffes nok igjen, ved neste korsvei. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...