Jump to content

Antonio Zoli 1900 brukt, erfaringer og pris?


jarlemann

Recommended Posts

Hei. Har vært å tafsa litt på en brukt Zoli 1900 links i .308. Den hadde en sjur stokk og føltes veldig god i hånda da den var litt tykk i grepet. Selgeren hadde nettopp fått den inn og visste lite om rifla, men kunne fortelle meg at den var fra etter 1994. Den hadde hengslet magasinbunn med plass til 4+1. Selger visste ingenting om hvor mye rifla var skutt med eller presisjonen i den, og dette vil jeg finne ut mer om før jeg handler.

Er klar over at ingen kan fortelle meg hvor presis rifla er, men jeg slenger ut et spørsmål uansett. Er det noen som har erfaring med Zoli 1900 fra ca denne tida som kan fortelle meg noe om presisjon, svakheter osv? Og prisen... Er 4000,- mye denne rifla med QR montasje (gitt den ikke er utskutt)?

Setter pris på om noen har noe å dele med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg kjenner ikke til kvaliteten på Zoli 1900 fra 1994, men jakt og friluft solgte nye Zoli 1900 til rundt 8000 kr for en tid tilbake. Helt ok rifler.

Men 4000kr for en brukt Zoli som det ikke foreligger informasjon om, hadde jeg styr langt unna..

 

Til sammeligning får du en ny Howa 1500 med glassfiberstokk til 8500 kr hos jaktdepotet. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30706100&searchQuery=Howa

Greit nok at det er dobbelt så dyrt, men det er fortsatt rimlig billig i våpenverden. Kjøper du denne får du (nesten) helt sikkert en rifle som skyter mye bedre en deg.

Jeg har aldri skjønt poenget med å kjøpe gamle brukte rifler til flere tusen (men mindre det er helt spesielle våpen)...

Link to comment
Share on other sites

4000 er slett ingen upris.

Dette er flotte låskasser og god kvalitet.

Skulle, presisjonen utebli koster et løpsbytte fra 4000.-

Du har da fortsatt ei links rifle, da med nytt løp i ønsker kaliber og en stokk som passet deg.

 

Du kan jo høre om du får prøvd den.

Jeg er rimelig sikker på at denne går mer enn godt nok for all jakt.

Du har jo sett på den. Skulle denne være vannskjøttet ville du sett det på både stokk og metall.

Hos meg er det et titalls rifler innom hvert år, og jeg har ennå til gode å få noe som går riktig dårlig. Det er svært sjelden, eller så og si aldri at det kommer ei rifle som er utskutt eller går dårlig grunnet dårlig hold. Det hender jeg må bedde, men det har ikke noe med selve kassa/løpet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Super XX: Hadde bare Howa laget links rifler så skulle jeg vurdert det :-)

 

Må vel nevnes at dette var en rifle som selger hadde tatt i innbytte tidligere samme dag så han hadde ikke hatt tid til å pusse over den en gang. Skal fyre av en mail og høre om han kan finne ut av noe mere info. Noe mer jeg burde vite enn årsmodell og ca hvor mange skudd den er gått? Kan selger si noe om presisjon i slike situasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Viste ikke at Howa ikke lagde links rifler :oops:

 

Studer rifla nøye, test avtrekk og sluttstykkegang. Be om å få ta stålet ut av stokken for å sjekke "undersiden" for rust. Du kan jo spørre om muligheten til å testskyte den. Prut den ned en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Da tar de 8000 for

Kapping og gjenging

tmd 45

QR montasjer

Zeiss Duralyt.

 

Siden våpenet da er i Links, noe du trenger, stokken passet deg og føltes god, så er ikke dette så ille pris.

For 12K får man mye våpen, men her har du komplett pakke og denne vil garantert holde til det meste i mange år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mja det er en sannhet med modifikasjoner :) Montasjen sitter på våpenet og det er kappet og gjenget fra før. Det er mulig at de må kappe/gjenge opp på nytt for å passe demperen, det vet jeg ikke. For meg blir det jo totalprisen som teller mest her kanskje.

 

Det jeg er redd for er at jeg får en rifle med elendig presisjon, og ikke har noen angrerett. Noen muligheter har jeg vel uansett? Kan jo enten selge den privat eller at butikken tar den imot som innbytte mot at jeg kjøper ny rifle. Er det vanlig at butikken går med på dette?

 

Setter stor pris på hjelp her forresten. Det er ikke så lett å handle sitt første våpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...