Jump to content

bygge langholdsrigg av browning abolt 6,5x55 ss


ableseaman

Recommended Posts

vurderer å bygge langholdsrigg av min Browning a-bolt 6,5x55 ss syntstokk. blir dette som å pisse i motvind eller lar det seg gjøre å få til ein brukendes langholdsrigg av browningen? noen med erfaringer med denne børsa til langhold? i først omgang var planen å bytte stokk og kikkert men pipebytte er vel også noe jeg må vurdere etter hvert også om det skulle bli aktuelt. har berre denne rifla no men etter hvert blir det en rigg for jakt og en til langhold.

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er ikke noe problem å bruke selve rifla som den er til å skyte langhold, dette forutsetter jo at den er rimelig presis og ikke et mandagseksemplar. Det du trenger er vel egentlig bare en brukbar kikkert med utvendige tårn og kurrant forstørrelse. Tofot, eller du kan bruke frontrest/backrest..

Kronografere gjennomsnitthastighet på ammunisjonen du bruker og vite BC på kulene. Da er du igang. Skyt ut den pipa du har før du vurderer og bytte 6,5x55 er nesten det beste kaliberet for å lære seg, billig ammunisjon og kuler med god BC.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

tofot av type versapod 52 har jeg allerede. planen var å sette på ein grs langholstokk og på toppen ein viper pst 6-24x50 ffp ebr. etter det jeg har skjønt er grs"n klargjort for versapod tofot. ladder selv og kronograf er flittig i bruk. børsa går bra den bortsett fra dei dagene fremste låsekasse skrue løsner..... skrue går gjennom hengsla på magasin og når det blir brukt ofte løsner det. får få på litt locktight etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

GRS Longrange er klargjort for Versapod-pinne ja. Det er imidlertid litt ulike erfaringer med denne stokken mht. monopoden. Den er ikke veldig stødig (har prøvd selv), og om man blir lei av den, kan den ikke uten videre demonteres, siden den nederste føringen for kolbeforlengeren går inn midt i overgangen mellom treverket og plastfoten som monopoden er festet i. Jeg er nesten tilbøyelig til å karakterisere denne detaljen som en konstruksjonsfeil :roll: Sjøl har jeg Sporter/varmint-utgaven. Den har ikke ferdig hull for versapod-pinne, men det er jo bare et hull som skal bores, og pinner får man flere steder, fex. på Midway.

 

Uansett: Jeg synes GRS-stokkene er knallgode, og for meg var det kjærlighet ved første tafs. Du kommer nok til å bli fornøyd om du kjøper en :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...