Jump to content

Hvor høyt trykk kan man lade til? Sauer 3000 kal.16


birgerdammen

Recommended Posts

Hei Birgerdammen. Ser du får lite respons her..

Da jeg her null erfaring med drilling, vet jeg ikke om det er noe du må ta hensyn til i forhold til vanlig hagle.

Iflg SAAMI: cartridge maximum average pressure 16 guage 11.500 PSI

Det er vertfall det jeg forholder meg til, og sideliggeren min er fra 1978, og still going strong :)

Nå skal det sies at jeg står ikke på banen og banker ladninger på max trykk hele dagen da. Men noen jaktladninger med ganske høyt tryk blir det.

Det finns sikkert mange oppskrifter du kan bruke uten å gå opp mot max, dersom du er redd for ny-dama :wink:

 

edit: Ang. stål så skyter jeg leirdue ammo gjennom begge løpene. Hagla var opprinnelig 1/2 og 1/1, men jeg fikk åpna de litt opp hos en børsemaker til 1/4 og 1/2.

Har ikke innspisert løpene så veldig så om de har tatt skade vet jeg ikke..

Hadde vært kjipt om ett haggel tilfeldigvis skulle sneket seg på utsiden av waden, med lang stygg ripe som resultat..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Tenkte jeg skulle lade litt moderate ladninger ja, men kjenner meg sjøl så godt at jeg vet jeg kommer til å tenke: tåler den dette kan jeg gå opp litt og så er det i gang. Vurderte også å åpne første løpet til 1/4 og prøve med stål, det burde vel gå eller........? Noen som mener noe om dette? Hadde vært greit å kunne trene med stål på bane

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå går jeg bare ut i fra en drilling er ganske lik en S/S hagle med tanke på hvordan løpene er låst til hverandre osv.

 

Har en eldre fin S/S hagle som var 1/1 og 3/4 i løpene når jeg kjøpte den. Åpnet løpene til 1/2 og 1/4 og har skutt mye stål lerdueskudd i de på banen og enda ikke fått noe riper i løpet. Noen få stålpatroner til jakt har det også blitt, men styrer unna de med mest trykk. Merket 1050Bar osv pga hagla mi er bare testet til 850Bar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...