Jump to content

Innfesting av knivtangen i skaft


Sakura

Recommended Posts

Hei

Har sånn smått begynt og lage kniver, og trenger hjelp til dette.

I en eller annen tråd var ble det diskutert hvordan man får riktig vinkel på knivbladet, i fårhold till skaftet.

Setter pris på tis og råd i denne forbindelse.

 

Hvilket lim bruker dere til dette? jeg har benyttet aralditt (hurtigtørkende)

Sist lagde jeg to blandinger der jeg bladet pussestøv i den ene,

Problemet her er at det tørker så fort at blir hinne oppå limet etter 2-3 min.

 

For ordens skyld, ja jeg har søkt og norsk rettskriving er ikke min sterke side.

 

mvh

Sakura

Link to comment
Share on other sites

Legger ut denne linken....kanskje den kan hjelpe :smile:

http://fuv.hivolda.no/prosjekt/torbjorn ... ering.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Denne metoden må du kun bruke om du du har den saktetørkende aralditen,

ellers rekker du ikke å få gjort noe med den røde :wink:

 

Vil også tipse deg om http://tromsokniven.com/side8.html her kan du nok få de fleste tipsa du trenger.

 

Fant også en tråd som gir mye info http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=51813

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alltid 24 timers Aralditt for liming av forholk, og tangen i hele skafter. Til de øvrige delene, når jeg lager forholk, bruker jeg 30 min. Epoxy. (Hurtigtørkende Epoxy blir litt seig. Sent tørkende blir hardere.) Om jeg har veldig mange deler i skaftet hender det at jeg til og med limer ferdig mellomlegg før jeg monterer de på skaftet. Da støper jeg de i form, og det spiller ikke så stor rolle hvor lang herdetiden er, men senttørkende er nok den som har best egenskaper.

 

Støv kan svekke styrken i limet og jeg ser ingen grunn til å fylle med det i ett knivskaft, med mindre man skal tilsette pigment for farge i dekor. Ellers finnes det også spesielle fyllstoff for limet for å gjøre det tykkere, hvis man ønsker det.

 

Fett og støv gjør også at limet fester dårligere, så jeg tørker alltid av alle deler som skal limes med Aceton.

Aceton kan også brukes til å fjerne limsøl før det herder. Herdet lim kan kun fjernes mekanisk.

 

 

Oppvarming av epoxy kan være bra for å få det tyntflytende, men man bør ikke varme det til over 40`C

Mange typer Epoxy bør heller ikke varmes til over 80`C etter at det er herdet, da den vil gå over til flytende form igjen.

 

Vær klar over at Epoxy er svært giftig og potensielt allergifremkallende.(man kan til og med utvikle trestøvallergi ved eksponering av Epoxy.) Man kan også få varmeutvikling i limet. Så man bør ikke få det direkte på huden.

Bruk vernemaske og Latexhansker når du limer.

 

Jeg vet ikke om det er flere her som limer mellomlegg på denne måten, men jeg legger ut noen bilder.

 

IMAG0370.jpg

Sølvtinn bitene er pusset lett med K. 250 og alle delene er vasket med aceton. Plasten jeg bruker på støpeformen er vanlig byggningsplast.

IMAG0374.jpg

Settes i press i henhold til herdetiden på limet.

IMAG0375.jpg

ferdig limt.

IMAG0378.jpg

Resultatet før finpuss.

 

Denne teknikken kan også brukes for å støpe hjemmelaget Micarta....

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å bruke et sakteherdene lim ala blå Araldit.

Da har du god tid til alt du skal gjøre. Senere når du får mer erfaring kan du bruke raskere lim.

 

Jeg bruker idag kun 15min epoxy så sant det ikke er snakk om store og kompliserte limoperasjoner.

Typen er Midcure, det er passe tynt så det renner godt ned i tangehullet.

Som sagt her kan limet varmes for å gjøre det tynnere, vær da oppmerksom på at åpentiden på limet forkortes betraktelig.

 

Ellers viktig å rubbe opp flatene på det som skal limes, spesielt på sølvtinn.

Jeg rubber tinn, vulkanfiber og andre ting med korn 40, eller til nød korn.60. Da biter limet godt.

Skal man ha innlegg som består av mange deler er det greit som Storvilt gjør, lime de sammen på forhånd.

Veldig greit når det er rette innlegg, og jeg gjør det ofte selv. Litt verre hvis det buede innlegg.

 

Lykke til med knivbyggingen!

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...