Jump to content

Zastava M85


stoney

Recommended Posts

Kommer snart til å slenge inn en søknad på ei rifle i 223 primært til rev/rådyr og lurer i den anledning på om noen som har denne rifla her inne vil fortelle meg litt om den?Hva jeg har lyst på og hva jeg kan ta meg råd til er 2 forskjellige ting.Har sett på helstokkversjonen og synes den ser bra ut :smile: Var nede hos intersport som hadde en pakkeløsning på Savage med kikkert men synes stokken på denne virket litt billig og spinkel hvilket den jo er.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har ikke det,har hatt Brno tidligere og det er greie børser det.Fikk klå litt på en zastava M85 som tilhører en kompis av sjefen og det virket som et solid og enkelt våpen.Ikke mist prisen tatt i betraktning 4800,- og jaktdepotet leverer visstnok gunstige pakker med kikkert også :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har en i 7,62x39.

Er i utgangspunktet fornøyd, men et par minuser:

-Utrolig lite smidig/glatt sluttstykke gange når ny.

-Stoler ikke på original sikringen. Byttet avtrekkeren med boyds, bedre nå.

-Mitt eksemplar kom med skjeivt monterte baser fra leverandør, får skylde det på farikkens bore/gjenge-sjef.

 

Jeg skulle til å skrive billig, men ser du skriver 4800,- er det nyprisen uten baser, ringer og kikkert i dag?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ca 200-250, enten begynner jeg å bli vant med gangen i sluttstykket eller så begynner det å bedre seg. det er i allefall merkbar forskjell. Jeg driver å tester ut litt ladninger, har kommet meg ned på ca 5-7 cm samling på 100 mtr.

Likte ikke sikringen fordi den i mitt eksemplar var for lett for min smak.

Det var en smal sak å bytte avtrekker, måtte ta ut litt treverk fra stokken.

Ellers godt fornøyd, lett og hendig sak som jeg bruker på rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har en m85 i 223rem og den er blitt favoritten min.

Liten og lett å ha med seg og skyter god med den gjør jeg også. Det jeg har funnet ut at den foreløpig går best med er Fiochy 55grs sp og at den er rimlig er heller ikke ett minus, Å stabilisere tyngre kuler blir vel vanskelig pga løpet har vel bare 1-14 i riflestigning.

Har søylebeddet, oljet og polert stokken og justert forsiktig på original avtrekket og sluttstykke gangen har blitt bedre ettersom at den har blitt brukt. Har lyst på nytt avtrekk...

Byttet avtrekkeren med boyds, bedre nå.

Bruker du M98 avtrekk for Mauser?

 

Her er også noen flere tråder om M85èn

 

viewtopic.php?f=14&t=82508

viewtopic.php?f=14&t=72912

viewtopic.php?f=14&t=25243

Link to comment
Share on other sites

Ja bruker M98 avtrekk,hadde inntil nylig en Brno i 308W som var den rifla jeg jaktet med mest.Det ser ut som det er rådyrjakt det kommer til å bli mest av heretter og i den forbindelse ble jeg obs på denne Zastava rifla.Synes den virker solid og ikke minst lett og hendig.Litt input fra dere som har erfaringer med den er jo fint da.Kommer også til å bruke den endel til rev,kan få denne med kikkert til litt i overkant av 6 lapper og det er veldig rimelig synes jeg.Alternativet er jo å kjøpe en brukt men nytt er nytt.

Link to comment
Share on other sites

har lånt ei Tikka i 223 og forelska meg litt i kalibret til små dyr som rev og rådyr og ammo er jo svinebillig også da.(Har ikke kommet meg til å lade selv ennå)Likte denne lille rifla etter å ha lagt labbene på den :D .Vil takke for all info karer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...