Jump to content

.30 kal kuler som ekspanderer i sub?


jamez

Recommended Posts

Noen som vet om .30 kuler som ekspanderer i sub-hastigheter? (til å bruke på reven)

 

Har 1:8 snurr så kan bruke lange tunge kuler.

 

evt noe vits i å borre hullspiss på en 240 SMK og sette inn ei .17 kule i nesa f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Pistolkuler i 30. er jo en mulighet, men de blir gjerne lettere enn jeg liker.

 

Sjøl har jeg snudd 150 grs fmj bt kuler slik at de treffer med stussen først. Har skutt en del rev med denne kombinasjonen, og de kommer seg ca 10-15 meter fra skuddplassen ved gode treff.

Har kun brukt denne løsningen ved åtejakt der jeg kjenner avstand og treffpunkt, samt at man oftet har god tid til å få riktig skuddvinkel og rolig mål.

Link to comment
Share on other sites

Lehigh ser bra ut den, men personlig hadde jeg ikke giddet å rote med det.

Om du vil prøve en ekspanderende kule, så kan evt denne funke bra: http://www.hornady.com/store/30-Cal-.30 ... rt-Jacket/" target="_blank

 

Eller du kan alltids bruke en hvilken som helst rundnesa kule uten å tenke på om den ekspanderer eller ikke. Treffer du der du skal, så dør mikkel fort fra det også.

 

Jeg funderte selv på dette for en del år siden, og siden jeg da drev mye med åtejakt bl.a i nærheten av bolighus og hester, fikk jeg lagd meg ei spesialbørse til det bruket.

Det er ei enkeltsskuddsrifle i 357 Magnum og jeg lader patronene med 180 grain Hornady HP XTP kuler til rett under lydens hastighet.

Den tåler reven veldig dårlig :)

 

Med full ladede patroner, er denne kula også veldig effektiv på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...