Jump to content

Tikka t3 tactical


Vln

Recommended Posts

Hvis du ikke er 100% avhengig av at den skal være matt svart, så er T3 Super Varmint samme våpenet i rustfritt og priset noen tusenlapper lavere.

Noen har fått presentert en påstand om at løpene på Tactical skal være av høyere kvalitet, det avskriver jeg som tåkeprat fra selger (be om utdypning hvis du får denne servert 8) ). De SV-ene jeg har sett i aksjon har i hvert fall ingen problemer presisjonsmessig, og levetiden er antagelig mer enn god nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti to Tactical, begge i 300WM. Begge to slet voldsomt med pressisjon. Ble sendt tilbake til fabrikk, men kom tilbake med beskjed om at det ikke var noe galt.

 

Beste pressisjon skutt i benk på 100meter kom aldri under 35mm, uansett fabrikk amo. Det mener jeg er for dårlig på det som skal være Tikka`s "presisjons maskin".

 

Mulig jeg hadde to "mandags" børser, men jeg ville ivertfall testskutt før et evt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Beste pressisjon skutt i benk på 100meter kom aldri under 35mm, uansett fabrikk amo. Det mener jeg er for dårlig på det som skal være Tikka`s "presisjons maskin".

 

Jøss, overraskende!! Hvordan skjøt du når du målte de samlingene? Tofot? Front/bakrest? Fastmontert i benk?

 

Er jo ikke bra nok i det heletatt med 35mm...

Link to comment
Share on other sites

Beste pressisjon skutt i benk på 100meter kom aldri under 35mm, uansett fabrikk amo. Det mener jeg er for dårlig på det som skal være Tikka`s "presisjons maskin".

 

Jøss, overraskende!! Hvordan skjøt du når du målte de samlingene? Tofot? Front/bakrest? Fastmontert i benk?

 

Er jo ikke bra nok i det heletatt med 35mm...

 

 

Brukte poser/sekker med sand/ris, usikker på innholdet.

Flere forskjellige kikkertsikter/montasjer ble også brukt, for å elliminere bort feilkilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier en Supervarmint i 300 win mag selv, og til vanlig jakt og trening så er den presis nok i massevis.

Om jeg gjør jobben min så skyter den 100mm 10-skudds samlinger på 500m.

Dette med hjemmeladd ammunisjon. Prøvde å putte Norma Jaktmatch fabrikk i den, og det spredte over hele 7'er ringen på ei dfs-skive på 100m.

 

Sålenge de blir foret med skikkelig ammo, så kan jeg bare anbefale den. Jeg har vært superfornøyd til nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier en Supervarmint i 300 win mag selv, og til vanlig jakt og trening så er den presis nok i massevis.

Om jeg gjør jobben min så skyter den 100mm 10-skudds samlinger på 500m.

Dette med hjemmeladd ammunisjon. Prøvde å putte Norma Jaktmatch fabrikk i den, og det spredte over hele 7'er ringen på ei dfs-skive på 100m.

 

Sålenge de blir foret med skikkelig ammo, så kan jeg bare anbefale den. Jeg har vært superfornøyd til nå.

 

Imponerende samlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Jeg har en tactical i 300win mag som er 1 år gammel.Den har jeg nå skutt rundt 300 skudd med.

Jeg skyter bare hjemmeladd.Våpnet ble kjøpt nytt og tiltenkt langhols skyting.Jeg har testa en del kuler i 190- 208 grains vekter.Presisjonen er minst like god som andre tikka rifler jeg har.Har skutt 5 skudds samlinger ned i 10 mm på 100m fra benk. På min står det en Smidt & Bender 5-25x56 kikkert.Vi har en småen selvanviser stående på 590m og det er ikke noe problem å sette 5 raske skudd i denne med Nosler 190gr cc kuler og N15 krutt.Jeg har en Razor brems på min.Det eneste jeg ikke liker med Tikka T3 er at magasin lengden er "bare" max 85mm.Med tunge kuler får du mere krutt bak kula når du kan sette den langt ut.Ellers går Sierra 200 gr blyspiss (boat tail) godt i rifla mi,likedan 200gr accubond.5 skudds samlingene med disse er ca 4cm på 250meter på papp fra benk.

Tkka har 1-11 i riflestigning på alle sine løp i cal 30.Har hørt at Tacical har samme pipe som Sako TRG.Dette stabiliserer kuler i allefall opp til 208gr(A-Max) og jeg har hørt at kuler opp til 220 gr skal gå greit,men dette har jeg ikke prøvd selv.Du skal i allefall ikke velge bort Tikka Tactical på grunn av dårig presisjon,for rifla går godt om daukjøttet som henger bak på stokken gjør jobben :D .300win mag er mere krevende å skyte godt med enn standard kalibre som 308 og 6,5x55.Annbefaler deg å sette på en demper eller ei god brems.Pipa er ferdig gjenga med 18x1 gjenger fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...