Jump to content

Ett spm om 30-06 kjøpeammo


St1

Recommended Posts

Jeg har brukt 180 grains kule til 30-06`en i mange år på elgen (Mega, oryx, nosler) og har vært ok fornøyd. I år brukte jeg 200 grains (oryx) og det ble et par elg med det. Var veldig fornøyd med resultatet, tegnet godt for skudd og pene slakt. Har lest litt i andre tråder om at noen bruker 220 grains kule og er fornøyd med det. Etter mange søk på nettet har jeg ikke lykkes å finne kjøpeammo i Norge med 220 grains kule til 30-06. Ser jo f.eks på hjemmesiden til Sako at de produserer det. Noen som vet om slik ammo til salgs i Norge med vettuge kuler? (ja jeg vet at jeg burde ladet selv :) )

Link to comment
Share on other sites

Denne er 220 grain, men er vel kanskje ikke samme kvalitet som de andre kulene du nevner.

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=10900" target="_blank" target="_blank

 

Med den hastigheten denne kula sannsynligvis vil ha fra en 30-06, så tror jeg den vil fungere plenty bra.

Kulabanen er nok så som så :|

 

Personlig ville jeg nok på elgjakt fortsatt med å bruke den 200 grain Oryx ammoen trådstarter allerede har brukt.

Link to comment
Share on other sites

I år brukte jeg 200 grains (oryx) og det ble et par elg med det. Var veldig fornøyd med resultatet, tegnet godt for skudd og pene slakt. )

 

 

Hva mer forventer du av en kule ?

En som i tillegg parterer og vakuumpakker elgen for deg :?:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og helst steker og serverer den også. Nei, er som sagt godt fornøyd men ble litt inspirert av de som skrev om tyngre kuler i 30-06 og fikk lyst til å prøve selv. Ikke fordi behovet er så enormt men det må da være lov å prøve ting for nettopp det å prøve :)

Link to comment
Share on other sites

Nosler har en 200 grains SSP (SemiSpitzer) i Partition som jeg brukte noen sesonger i 30-06. Tung og fin kule med bra effekt og lite kjøttødeleggelser! Disse sesongene vekslet jeg mellom denne til elgjakt, og 150 grain Nosler Partition til reinsjakt. Super kombinasjon, men krevde grundig innskyting når jeg vekslet mellom dem, da 220 gr. hadde 25 cm lavere treffpunkt på 100 m. Av "latskap" har jeg derfor gått over til 180 grains Nosler Partition til både rein, elg, hjort og rådyr. Kjedelig, men funker i praksis like bra, og jeg slipper ny innskyting midt i sesongen. Men førstnevnte kombinasjon er nok mer ideell. Kanskje neste år....?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 240 grains Woodleigh i 30.06, ladet til i ca 700 m/s. Prøvde for "morroskyld" og resultatet blei så bra at det er fast elgkule nå. Super presisjon, god skuddreaksjon på dyrene og pene slakt. Anbefales på det varmeste hvis du har mulighet til å få noen til å lade for deg. Ikke noe problem å veksle mellom tung å lett kule så lenge man vet hvor mange knepp det er i forskjell, likt hver gang det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...