Jump to content

Kjøp av ammunisjon med lånekontrakt


Achmasd

Recommended Posts

både feil og riktig, er du gammel nok til å kunne inneha lovlig uregistrert hagle så ja.

 

Er du ikke det så må du ha utlånserklæring eller våpenkort.

 

Er det noken so kan referere til ei lov som faktisk slår det fast, eller er det praksis som har utviklet seg basert på tolking og personlige meininger? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte hagleammo på XXL senest på lørdag med utlånserklæring. Hadde også med kopi av våpenkort og mitt jegeravgiftskort. ikke var arkene tunge og bære og ingen kverulering trengs. Når det er så lite arbeid kan jeg like godt helgardere meg er min tanke.

Link to comment
Share on other sites

både feil og riktig, er du gammel nok til å kunne inneha lovlig uregistrert hagle så ja.

 

Er du ikke det så må du ha utlånserklæring eller våpenkort.

 

Er det noken so kan referere til ei lov som faktisk slår det fast, eller er det praksis som har utviklet seg basert på tolking og personlige meininger? :)

 

 

vi har noe som heter norges lover der står det mye fint. 8)

 

Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Godkjente ammunisjonssamlere kan erverve patroner på grunnlag av samlertillatelsen.

 

Søker som har lånt skytevåpen av innehaver av individuelt våpenkort, skal fremvise utlånserklæring som inneholder opplysninger som nevnt i § 85. Den som har lånt skytevåpen av forening mv. skal på tilsvarende måte fremvise kontrollseddel med opplysninger som nevnt i § 87.

Link to comment
Share on other sites

Det loven som jan egil viser til sier er at for å kunne kjøpe ammunisjon til ei hagle med å vise jegeravgift måtte du ha vært minst 16 år i 1990. Har du kjøpt ei lovlig uregistret hagle etter dette skal du søke om å få kjøpe den og dermed registrere den. Dette er noe jeg vet da jeg fikk beskjed(av politiet) om det da jeg ville arve ei hagle fra min bestefar)

Link to comment
Share on other sites

Men for å svare trådstarter og andre som lurer på det samme.

 

For kjøp av hagleammunisjon i Norge trenger du en eller flere av dette:

 

-Våpenkort i rett kaliber og legitimasjon.

-Utlånserklering i rett kaliber og legitimasjon.

-Jegeravgift hvis du var mere enn 16 år i 1990 og legitimasjon.

 

Vet ikke alle butikker følger opp dette med legitimasjon, men de skal faktisk gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...