Jump to content

Bli patronsamler


Hoodrep

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har noen spørsmål angående det å bli en patronsamler.

 

Jeg har hittil kun "deaktiverte" patroner (uten krutt og tennhette) og jeg har lyst til å begynne å samle på "live" ammunisjon.

Så jeg har ett par spørsmål:

 

Jeg har lyst til å samle på moderne ammunisjon, vil det gå fint å kjøpe en eske med feks. .45 ACP fra nettet hvis jeg blir en offisiell patronsamler?

 

Må jeg være med i skyteklubb eller ha våpenkort for å bli patronsamler?

 

Hva er aldersgrensen på å bli patronsamler?

 

 

På forhånd takk for svar

Link to comment
Share on other sites

For å bli patronsamler må du søke, det er ikke noe skjema for dette, så søknaden skriver du selv og leverer på ditt lokale politikammer. Du skal kunne kjøpe enkeltpakker med patroner med samlelisens, men jeg tror en del våpenhandlere konsekvent vil kreve våpenkort dersom du vil kjøpe ei pakke 45. Nå er 45acp et veldig vanlig kaliber, så du får sikkert tak i en patron eller to når samlelisensen er i boks.

Link to comment
Share on other sites

For å bli patronsamler må du søke, det er ikke noe skjema for dette, så søknaden skriver du selv og leverer på ditt lokale politikammer. Du skal kunne kjøpe enkeltpakker med patroner med samlelisens, men jeg tror en del våpenhandlere konsekvent vil kreve våpenkort dersom du vil kjøpe ei pakke 45. Nå er 45acp et veldig vanlig kaliber, så du får sikkert tak i en patron eller to når samlelisensen er i boks.

 

Så det går ikke å kjøpe en hel eske med patroner hvis man blir samler?

Link to comment
Share on other sites

Jo det skal gå an å kjøpe en pakke patroner, men høyst sannsynlig er de som jobber i den våpenbutikken opplært til at du skal forevise våpenkort og legitimasjon når du kjøper ammo.

Det vil også tildels virke tvilsomt at du som patronsamler skal erverve en eske med forbruksammo i et så ordinært kaliber som 45 acp, hadde du hatt samlelisens og spurt pent her på kammeret hadde du nok fått tak i en eller to patroner til samlinga di alt.

Jeg har utifra samlelisens lov til å kjøpe hele pakker med ammo dersom disse er av sjeldent kaliber eller av historisk interesse (uten at dette er nærmere definert).

 

Edit: tipper det er 18 års grense på å samle patroner, si ifra når du evt har papiret iorden så kan jeg sikkert bidra med noen kalibre, deriblant 45acp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være dum, meeen: Er du ute etter å samle på patroner, eller å kjøpe pakkevis med .45 uten våpenkort?

 

En .45 patron eller to er det sikkert mange her som kan donere med glede. Jeg skyter ikke det selv, med får du samlelisens skal du gjerne få en 9x19 eller to av meg. Jeg har til og med forskjellige merker. :winke1:

 

Det å handle pakkevis med .45 uten våpenkort derimot, det tror jeg du likegodt skal slå fra deg først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...