Jump to content

6x55 noen som har prøvd?


PederR

Recommended Posts

hallo.

sitter og sysler litt med tanken på ei 6.5x55 hylse som er necket ned til 6mm.(ikke et prosjekt jeg har tenkt å gjennomføre).

noen her som har prøvd det og har skutt med det?

det jeg da lurer på er hvordan det ville vært til langhold og småviltjakt og hvordan det da ev ville fungert i praksis da man har volumet til en 6.5x55 og kula til en 6mm/243.

kom med tips og ev erfaringer hvis dere har det :)

MVH Peder

Link to comment
Share on other sites

Den er så vidt omtalt i 3. utgave av Ladeboken. Kruttkapasiteten er temmelig lik .243W, og ytelsen deretter, så da blir den for spesielt interesserte. En ting som nevnes er hvis noen ønsker å bruke den i Krag. .243W har jo høyere kammertrykk enn Kragen tåler, så da kunne en 6x55 hindre at noen skyter patroner med for høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Er som Flatin har sier.

En 6x55 vil være omtrent lik med en 243 Win i ytelse, og dermed ikke mye poeng å ha enn at man vil skille seg ut fra andre.

 

Men det kan jo alltids være grunn god nok :)

 

Men dersom man vil ha mer fart med ei 6mm/.243 kule, bør man nok gå opp til ei 30-06 hylse(6mm-06) som er nær det max hylsevolumet som er noe poeng for ei 6 mm kule etter min mening.

Man er da veldig nærme en 25-06, og med den får man også kjøpt ferdig fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...