Jump to content

Maxtrykk .223


Hydrox

Recommended Posts

Har begynt å lade meg oppover for å få mer fart på en kule og begynner å lure på dette med høyt trykk. Har overskridet Lapua sin ladetabell sine maksdata og ser ingen tegn til høye trykk.

 

Foreløpig høyeste ladning:

Kule: Amax 75 gr

Hylse: Remmington (fra UMC Fabrikk)

Hette: Federal SR

Krutt: 26,1 gr N540

Col: 61,1 mm

Friflukt: 0,4 mm

 

Ingen tegn til tung hevarm, ingen tegn til høyt trykk på hette, trykkring målt MED MIKROMETER og skiller seg ikke ut i fra fabrikkammoen ( 9,52 til 9,54 fabrikkammo, måler det samme på hylsene etter overnevnte ladning).

Lapua sin tabell sier maks 25,8 gr N540 for Hornady sin 75 gr HPBT, men da med kulen satt dypere. Har sammenlignet og jeg har mer hylsevolum slik jeg setter amax'en. Noen med QL som kan sjekke hvor tynn is jeg er på? :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nå måler trykkringen lik som med fabrikkammo. Så bør du ikke gå høyere. Da ligger du allerede på det som er max.

 

Og en liten Ps. QL er ikke ett program som gir deg eksakte tall kun teoretiske beregninger. Ikke hva som faktisk er i de rifle.

Link to comment
Share on other sites

Hylsen er bare halspresset etter at den ble avfyrt som fabrikkammo, og trykkring har ikke økt etter avfyring med ladningen jeg beskrev over. Trykkringen vil jo ikke bli mindre ved nestegangs avfyring. Uten tegn på for høyt trykk så må jo maks ligge høyere enn jeg nå har ladet. Eller er det helpressing som gjelder ved måling av trykkring?

 

Er prosedyren videre å gjemme seg bak et tre med snor i avtrekkeren? :lol:

 

Jeg vil vite hvor taket ligger for riflen min for så å backe av til en ladning som gir grei margin til toppen.

Link to comment
Share on other sites

Du er litt på tynn is, i 223 er det vanskelig å tolke trykktegn på hylse. Tennhetten kan gi tegn, og den kan la være å gi tegn.

Det du kan gjøre er å måle hastigheten, dersom du har maks ladning iht tabellen, og du får den hastigheten som skal være, så har du også makstrykk. Du får ingenting gratis i denne verden, har du hastigheten i forhold til løpslengde og kruttype så er trykket der også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...