Jump to content

Valg av Kronograf - Erfaringer Søkes


Grombrun

Recommended Posts

Jeg har for en liten stund tilbake endelig kommet i gang med lading av egen ammunisjon til min 6.5x55 Tikka T3 Super Varmint + A-Tech TMM4 Demper.

Ettersom bruksområdet for riflen er langholdsskyting, er nøyaktighet på målingene det som er mest i fokus for meg.

 

Etter å ha lest en del på kammeret og nettet sitter jeg igjen med et par alternativ jeg behøver litt "erfaringer", pros/cons om disse:

 

1.) MagnetoSpeed

 

2.) SuperChrono

 

3.) Andre "standard" kronografer (kom gjerne med gode alternativ)

 

På forhånd takk for gode råd!

 

 

 

 

 

Rifle: Tikka T3 SuperVarmint 6.5x55

Stokk: GRS long range

Demper: A-Tech TMM4

Kikkert: Viper PST 4-16x50 FFP

Tofot: Versa Pod mod 2

Link to comment
Share on other sites

Kronograf ,ikke enkelt. Jeg har hatt mye rart opp igjennom åra. En CED som kunne snakke , men ikke måle.

Du får det du betaler for. Anbefaler. Werner Mehls BMC 18. Etter min mening den beste kronografen du får kjøpt for en nogenlunde rimelig sum

Kjøpes fra Frankonia.

http://www.frankonia.de/257732/189837/p ... oryId=8614" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Gamle Oehler 35 selges fortsatt ,,, tror nok BMC 18 er bedre.

 

http://www.oehler-research.com/cgi-loca ... 1365212850" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig en magnetospeed, å jeg kommer aldri noen gang til å gå for noe annet. den eneste ulempen den har i forhold til superchrono, er at du ikke kan måle hastighet på f.eks 100 meter.

Magnetospeeden er superenkel å bruke og logger alle skudda dine. Når du kommer hjem er det bare å plugge sd kortet i dataen å åpne loggen i excell :)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Tja, mye av problemet er at vi ikke kan verifisere hvor nøyaktig en kronograf er.

Det finnes ingen "referanser" vi kan bruke.

Ofte er det sammenligning av to kronografer som brukes, uten at dette forteller så mye.

Jeg liker jo å tro at en dyr kronograf er bedre enn en billig.

F.ek en MagnetoSpeed virker jo som en billig løsning, uten at jeg vet hvor korrekt den er.

Har selv en Oehler 35P som jeg "stoler" på. Mye av dette er bygget på mange års bruk av kronografen.

 

Videre er det to hoved kategorier av kronografer:

1: Du skyter over hele enheten

2: Sensorer fremfor skytteren, display/CPU ved skytteren.

Ofte er det slik at alt 1 er billigere en alt 2.

 

Har luktet på BMC 18 / PVM 21, men ble litt i tvil etter å ha lest diverse pdf filer.

Ser ut til at cellene skal stå 10 meter unna hvis kaliberet er 300WinMag eller høyere.

Det virker knotete, samt diverse problemer med USB protokollen.

Link to comment
Share on other sites

10 meter var vel litt drøyt.. Bruker 3 meter med 270 wby og 257 wby.. Virker ALLTID. Det samme med 8x75RS og 470NE

Hva du mener med PDF filer vet jeg ikke. Den eneste jeg vet er at styringen av BMC 18 via PC kan være kronglete. Jeg bruker MAC så problemet med PC styring av kronogafen slipper jeg.

Tallene skrives i logg boka med blyant. Det virker bra det og.

http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... zzeit-com/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

En av de store ulempene med konvensjonelle kronografer er at de er så knotete å sette opp. Her er magnetospeed i særklasse. Den følger etter pipa og en kan kronografere samtidig som en driver med fornuftig skyting. (som f.eks. istapper på 800m :) ) Har lånt meg en for å teste litt før eventuellt kjøp. Erfaringene sålangt er positive, selv om den gjerne kunne vært trådløs.

Link to comment
Share on other sites

BMC 18 og PVM 21 er samme kronografen. PVM 21 navnet brukes på det engelsk talende markedet. BMC 18 på det tyske markedet.

Leste igjennom bruks anvisningen en gang til . Fant ikke noe om avstand og kaliber. Kun innstilling av gain på sky screen etter kaliber.

Fikk hjelp til å laste opp bruks anvisningen her er den

http://www.weatherbyrifler.com/index.ph ... &iden=146#

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...