Jump to content

Lure tips om Weatherby Vanguard


dreverjeger

Recommended Posts

Har kjøpt ei omtrent ubrukt Weatherby Vanguard 308 med syntetstokk og 3-9 Nikon kikkert. Ser at ikke alle er fornøyd med børsa slik den er original. Noen som har gode tips om fornuftige endringer på dette våpenet, innenfor normaløkonomi? Jeg er ikke noen baneskytter, men en ganske vanlig jeger som trener litt gjennom sesongen, skyter de nødvendige skudda og deretter prøva, før patronene blir slitt i jakkelomma gjennom jaktmånedene :lol: Tidligere har jeg brukt en solid mauser, men den er nå videresolgt.

Noen som vet hva ei slik riflepakke kostet? Antar den er kjøpt mellom en kjede for to-tre år siden. Skulle visst høre tofot til, men selgeren sendte ikke denne i posten. Jeg har purret, og håper den dukker opp. Greit å få det man er lovet :?

Link to comment
Share on other sites

Det var en gang (men ikke noe eventyr :lol: ) at XXL skulle åpne et nytt varehus et sted og "feiret" dette med tilbud på Vanguard-pakker til 3990 (De tar vel noe på 6000 i dag). Jeg stilte kl 0705 og handlet en, den var utstyrt med Bushnell-kikkert, ikke Nikon. Det er jo ikke noe spesielt sofistikert eller vakkert våpen, men det er praktisk, og det holder til prøva. Den har vært med på både bjørnenakt (i Sverige) og elgjakt, men har ikke kommet til skudd på dyr ennå. Til høsten blir det hjort, rein og rådyr, og kanskje en bjørnejakt til. Børsa er god nok, bare den får en skuddsjanse :mrgreen:

 

Jeg har vurdert å gjøre den om til å ta utskiftbare magasiner, er litt lei av å plyndre magasinet hver gang vi tar en pause eller omgrupperer på jakt. Weatherby Vanguard er jo produsert av Howa og skal være nærmest identisk med Howa 1500, og Jaktdepotet har annonsert omgjøring til utskiftbare magasiner for den. Jeg ringte dem for å spørre, og da sa de at det måtte en tilpasningsjobb til for Vanguard, men at det ikke var noen stor jobb.

Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant lesing for meg som vurderer å bytte stokk på S2'en min.

S.Arnesen, ligger løpet frittflytende i den Hogue stokken?

Og har den den irriterende monte carlo profilen på venstre siden, som gjør det vanskelig å montere på en justerbar cheek sadle?

Link to comment
Share on other sites

løpet ligger fritt, ihvertfall med orginal pipa som jeg har. Om man har på tung demper og skyter med tofot så kan det hende stokken kommer oppi pipa. Houghe stokken er veldig myk i fronten. Skal sies at jeg har aldri hatt noe problem med det på min.

 

Stokken har ikke utheving til kinnet på ene siden nei. Lik på begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Mente ut fra det jeg leste om den stokken at den var lagd i glassfiber, og overmolded med gummi.

Grunnen til jeg vil bytte stokk, er å få frittflytende løp, og da vil ha skjeftet så stivt som mulig, da jeg vil bruke den med tofot.

Hvis skjeftet flexer like mye som orginalstokken? Så vet jeg ikke om det har noe for seg for meg å bytte til den dær?

Men de har vel kanskje den samme stokken, bare med aluminiums blokk. sånn jeg har skjønnt det, så går den alu blokka

helt fram i forskjeftet, og stiver av stokken mye mer.

 

Du hadde ikke hatt mulighet til å laste opp noen bilder av rifla di, med stokken montert?

Så hadde jeg fått et inntrykk av hvordan det blir seende ut.

Lurer også på hvor bredt forskjeftet er. Liker ikke at forskjeftet blir for smalt å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...