Jump to content

Savage 110 BA 338


cap75

Recommended Posts

Min personlige mening er at 16x er marginalt dersom holdet er langt og måla små. Jeg har kun .308 og byttet min 4-16x i en 6-24x etter et par måneder. Til en .338 hadde jeg aldri valgt mindre enn 24x maks forstørrelse. Med mindre du ikke skal skyte så langt da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme rifla og med litt jobb blir det en billig langholdsrifle som går bra , synes også den er meget tøff av utseene :mrgreen:

Når det gjelder kikkert ville jeg kjøpt mest mulig,ikke x16 til meg.

På min BA har jeg Vortex Razor den har x20 og er vel eneste jeg ville forandrett på den,ville gjerne hatt ca x30 men spottet minne egene treff på 1200m med x20 så holder.

På den andre rifla mi har jeg 10-50x60 og den står som regel på 30-40 så jeg er glad i forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har også en Savage 110 BA. På min står det også en Vortex Razor 5-20x50. Mellomrøret er på 35mm. Kikkerten er meget skarp helt ut i kantene og er etter mitt syn et godt kjøp. Tårnene virker tighte og er meget gode og skru på. Vortex har også livstidsgaranti, noe som er kjekt å ha hvis noe skulle skje. Prisen på kikkerten ligger på 16.200.- pluss montasje.

Det er skrevet mange anmeldelser både her på kammeret og på nettet om kikkerten, så jeg går ikke mer inn på denne.

 

Hvis du vurderer denne rifla er det et par ting du skal være klar over. Det positive først :P .

 

Prisen, du får mye rifle for pengene, ingen tvil om det. Rifla har godt pistolgrep og gode justeringsmuligheter så du får den riktig i skulder og kinn. Den har godt og jevnt avtrekk og en meget god brems. Du vil nok bli overrasket over hvor lite rekyl det faktisk er :P .

 

At rifla er tøff er det ingen tvil om. Sluttstykket går jevnt, selv om det er litt slærk etter min smak. Hevearmen er derimot en drøm.

 

Så hva er egentlig drawbacket med denne.

 

Ikke så mye egentlig hvis du vil ha mye morro og skyte 1 moa (29mm) samlinger på 100 meter. Nå skal den etter min mening ikke primært brukes på så kort hold, det var mer for å illustrere hvordan rifla går.

 

Savage har nok ikke jevnt over gode piper i disse. Noen går meget bra, mens andre sliter med samlingene. Jeg skutt litt over 300 skudd med min og ligger jevnt på 0,8 til 1 moa. Er man fornøyd med dette, så løp og kjøp, men husk at du skal skyte på både 500-1000 meter og noen lengre enn det også. Da er det greit å krympe spredningen.

 

Jeg vet om like rifler som samler jevnt på rundt 15 mm, så du kan være heldig. Jeg har nok fått en litt rufsete pipe.

 

Alternativer finnes og nærmest i pris ligger nok TRG, men du må nok ut med rundt 36.000 til 40.000 for en slik. Steyr ssg og Barrett 98 er også å få tak i, men da runder du nok fort 50.000 og kanskje mer.

 

For min del har det kokt ned til følgende. Jeg skal skyte og ha det gøy frem mot sommeren med BA`n og lappe løpet. Kanskje jeg er heldig å finner "godladningen" som samler bedre, hvis ikke bytter jeg pipa. Regner med at dette vil koste meg rundt 8000 kroner, men da har jeg mest sannsynelig en grom rigg som samler godt.

 

Du får ha lykke til med valg av langholdsrigg og hvis du vil følge oss som skyter med denne så finnes det en egen tråd her på kammeret. Der vil det nok komme litt om mitt "prosjekt" frem mot sommeren.

Link to comment
Share on other sites

:P Så er det faktisk potensiale i disse. Etter å ha forsøkt mye rart av ladninger fikk jeg et tips om å lade med litt MER friflukt.

Så ble gjort og endelig fikk jeg jevnt over greie resultater. 300 scenar, 90gn-570 col 93. Lå på mellom 29,4mm til 22.05mm.

 

Så til det virkelige positive. 250 scenar, 90gn-570 col 92. 15,92mm, 16,36mm og dagens beste 11,39mm.

 

Resten av dagen gikk med til å skyte gonger på 500 meter og alt gikk inn. De minste vi hadde var på 20x20cm. DING, DING, DING...

 

Nå er ikke det noen stor prestasjon, men samlingene med 250 scenar synes jeg var bra :P

 

Vil fortsette med den ladningen og forske litt i COL.

 

Utstetter med dette skifte av løp intill videre :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...