Jump to content

hylsehalsen buler etter lading.


olepolet

Recommended Posts

Jeg er helt ferks innen lading,og skulle bare teste utstyret og prøve å finne passe patronlengde (30-30 winchester).

men etter jeg hadde satt på 3 kuler(hornady interlock),ble resultatet slik på alle 3 patronene.

jeg smurte inni halsen bare på den ene. men det ble slik alikavel.

har nilest i div tråder og ladeboken,uten å finne noe som ligner.

072ah.jpg

 

075pj.jpg

 

er sikkert en nybegynner feil,men usikker på hva.

alle svar motas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Glem krymping, det eneste du oppnår er dårligere presisjon.

Krymping har en misjon når du har tunge kuler og høy hastighet da kulen kan forskyve seg i hylsehalsen på grunn av rekyl, men det skjer kun med GROVE kalibre og/eller TUNGE kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn til at man anbefaler krymp i rørmagasiner, i det minste bør en sjekke ut ting litt nøye før en dropper det. Tror ikke du har så mye å hente, levetiden på hylser er vel uansett kortere enn på boltrifler og presisjonen er vel heller ikke bra nok til å merke noen forskjell.

 

Hylse lenge skal en alltid passe på, særlig når en må krympe siden de fleste krymperiller er følsomme for det. At hylsene er nye er ingen garanti for at de er riktige på lengden, sjekk alltid det før du tar slike i bruk. Ellers er justeringen av die som følger:

Sett en tom hylse i pressa og skru ned til du føler kontakt, deretter en halv til en runde ut.

Juster så patron lengden til ønsket, munningen bør ligge ca 1/2 til 2/3 over krymprille. Skru så kulestempelet et par runder ut.

Nå kan du justere krympen etter smak, en lett krymp er ofte nok og gjerne jevnere.

 

Etter at dia er justert og låst kan du skru kulejusteringen ned på kula, da er du kun noen få tiere unna riktig lengde. Ved justering for andre kuler kan du sette lengden forsiktig med kulestempelet skrudd ekstra langt ned, så krympe og sette stempelet mot kula som sist.

Link to comment
Share on other sites

Selv i 30-30 har jeg aldri krympet, men der kan det være nødvendig dersom hylsehalsen ikke har godt nok grep på kulen. Da er det ofte mulig å lade uten å bruke ekspander, dersom kulene lar seg sette uten å ødelegge hylsehalsen er det en mye bedre løsning. Det er ikke alltid det blir bedre feste for kulen med krymp, bildene i startinnlegget illustrerer det godt, mye av hylsehalsen er bøyd bort fra hylsen, og bare litt av hylsemunningen har kontakt i forkant.

Link to comment
Share on other sites

takk Erlend Meyer og Per-S! begynner å få litt mer tak på ting nå^^

 

Per-S: du mener at å crimpe denne kuletypen har lite for seg?

 

en annen ting jeg funderer på..for å finne riktig patronlengde for mi børse.

gjor den klassiske metoden. Lukket slutstykke,stakk inn ei pussestang og merket av lengden ved munningen,

stappet inn ei kule i kammeret og holdt den på plass mens jeg gjentok pussestokk opperasjonen.

 

total lengde fikk jeg da til å bli 68.5mm

tar av 1mm og det blir 67.5mm

 

men om jeg gjør det,så vil jeg bomme fullstending på crimpe rillen som er på kula.

men ut i fra noen tabeller jeg lastet ned,så er gjennomsnittet for patronengde(COL?)

64.5 og det passet utmerket med crimpe rillen på kula også.

Link to comment
Share on other sites

men ut i fra noen tabeller jeg lastet ned,så er gjennomsnittet for patronengde(COL?)

64.5 og det passet utmerket med crimpe rillen på kula også.

 

Da følger du tabellene, i det minste til å begynne med. Å måle max patronlengde er viktig, men du ikke legge deg helt opp mot max. Du kan fint sette kula lenger ned enn strengt tatt nødvendig, om du feks trenger krymp er du bare nødt til det. Du mister litt hylsevolum, og for lading av presise ladninger er det ikke alltid like gunstig, men du tar ingen risiko så lenge du følger tabellene. Tvert i mot er det mere risikabelt å sette kula for nære bommene, det kan gi høyere trykk. Og som sagt pleier ikke bøylerifler være kandidater for matchladninger og de triksene man benytter der.

 

Ikke glem at du må sjekke lengden opp mot matingen også, at den passer i kammeret er ingen garanti for at den vil mate korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et utfyllende og godt svar Erlend Meyer!

da skal det nok bli saker her^^

 

har lest og hørt at det ikke skal være noen super presisjon på 30-30,

men kom over ei side: http://www.chuckhawks.com/30-30Win.htm

der en kar sier som følger: "Many shooters do not realize that the .30-30 is potentially an exceptionally accurate cartridge. Carefully assembled reloads fired from a tuned and scoped rifle will help to realize the .30-30's accuracy potential."

 

om det stemmer vet ikke jeg,har ikke fått skutt et eneste skudd med winchesteren min enda,men det blir! :)

Link to comment
Share on other sites

Patronens "innebygde presisjon" er sjelden et tema før man er over på svært ekstreme rigger, før det er det våpenet og ladningene som er begrensingen. Og selv om bøylerifler kan gå veldig bra med rette ladning er det ikke en konstruksjon som velges om man er ute etter god presisjon. Du må rett og slett se hva den er god for, til jakt er det sjelden nødvendig å kunne skyte hodeskudd på mygg.

 

Poenget er at du må ha realistiske forventninger til våpenet, og du kan nok droppe alle disse BR-triksene som vektsortering av hylser, dreiing av hals, måle kulekast etc. Bruk heller energien på en grei ladning og mye trening, tror du har mer igjen for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...