Jump to content

Speer deep curl/270 win


Larseren

Recommended Posts

Noen som har erfaring med 150 grns speer deep curl i 270 win. Lurte på å prøve denne til høstens hjortejakt. Har lest i andre tråder her at denne kula har gitt ubehagelige overraskelser med tanke på trykket. Har data for 150 grns sierra og nosler partition og tenkte å starte i midterste eller nederste del av dataene for partition. Er dette et greit sted å starte eller bør jeg gå enda lenger ned ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke prøvd kula, nei. Jeg vet hvordan jeg gjør ting selv når jeg lader, men skummelt å begynne å råde andre til å eksperimentere. Kuler som har samme form og lengde kan man forsøke å lade med samme data, evt være observant. Jeg har brukt Noslerbøker #4, 5, og 6 til både Sierra, Hornady, Woodleigh mm, utenat du nødvendigvis ukritisk skal gjøre det.

 

Speer har jo en egen ladebok, hvis jeg ikke tar helt feil ?

 

Hvorfor har kula gitt overraskelser i trykket ?

Er det kula, eller er det ladinga som har forårsaket trykket?

Link to comment
Share on other sites

Mikko. Jeg vet rett og slett ikke hvorfor kula har gitt høyt tryyk. Leste det bare i en annen tråd her. Når jeg ser på kula ser jeg egentlig ikke noen grunn til at denne kula skal gi noen spesielle overraskelser. Bæreflaten er ikke spesielt lang for andre kuler i samme vekt i kaliberet, og lengdemessig er den ikke stort lenger enn 130 grns sierre hp i 270, og en god del kortere enn 150 grns sierra sp i samme kaliber. Så kula skulle ikke ta så stor plass i hylsa heller at det skulle gi noen stygge overraskelser i trykket.

 

Wolverine67. Jeg har og tenkt tanken på dette med burning chart, men har ikke nok erfaring med hjemmelading til det enda synes jeg så valgte derfor heller å rådføre meg med ekspertisen her på kammeret først :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil prøve kula, er det beste du kan gjøre å bare prøve. Bruk gode ladedata, Nosler ligger lavt på de fleste ladninger og pleier være safe. Jeg pleier sammenligne med data fra 3-4 forkjellige hvis jeg er usikker.

Start på minimum, og sjekk hylser og hetter underveis. Kjenn på rekylen, og se på munningsflamme. Hold deg innenfor det anbefalte, det er mitt beste råd. Du vinner allikevel ikke mye på 2 grain extra krutt.

 

Har som sagt ikke prøvd kula, og det er vanskelig å konkludere ut fra at noen sier de har hatt problemer. På generellt grunnlag: Har de fått trykkproblemer kan det skyldes enten at de har brukt feil ladedata / ladet for hardt. Eller en feil i ladeprosessen.

Speer er en stor kuleprodusent på det amerikanske markedet, de tar ikke sjansen på søksmål fra haugevis av amerikanske jegere som har fått problemer på grunn av ei kule.

 

Det blir litt som den evige diskusjonen om hvilken kule som er best. Jeg har brukt Nosler Partition på rådyr, elg og villsvin gjennom 25 år, og i mange forskjellige kaliber, og angrer ikke på det. Samtidig vil noen si at Nosler P ikke er brukbar på jakt. Ok det, men den funker for meg.

 

Lader til to rifler i 270 Win, og alle kulene til Nosler har gått bra i 270. Ellers er jeg imponert over presisjon og "lett-å-få-til-gode-ladninger-heten" til Hornady. Både i 270 og flere andre kaliber. Speer har jeg faktisk aldri prøvd, ingen spesiell grunn til det, det har bare blitt sånn.

Link to comment
Share on other sites

Larseren viss du har problem å få svar på ditt spørsmål så kan du sende ei melding til Speer der du og oppgir kva slags krut du ha tilgjengelig. http://www.speer-bullets.com/general/contact_us.aspx" target="_blank Eg har sjølv brukt dei og dei er berre glade for å kunne vere til hjelp.

 

Du finn litt data her,men ingen nordiske krut er desverre med her: http://www.speer-bullets.com/pdf/270Win ... taFile.pdf

Link to comment
Share on other sites

Gjør ikke dette vanskelig for deg.

Bruk egnet krutt, gjerne Norma eller VV og finn data i publiserte tabeller for gitte kulevekt.

Som alltid starter du nederst på skalaen og arbeider deg oppover. Er du i tvil om kula gir uvanlig høyt trykk starter du litt lavere enda.

Jeg bruker 160 grs deep curl i min 7*57 og ladevekt ligger omtrent midt på skalaen. Jeg har ikke rukket å teste den opp mot maksladninger, men det kommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd

 

Har stort sett holdt meg til kuler jeg har hatt ladedata på tidligere, men nå bestemte jeg meg for å prøve en ny kule og da fant jeg ut det var greit å hente inn litt råd fra mer drevne hjemmeladere. Da var nok ikke tankegangen min om å starte nederst på skalaen med data fra annen kule i samme vekt så dum da. Men greit å være på sikre siden:-)

 

Takk for god hjelp alle sammen:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...