Jump to content

Bue til far og datter


Fei

Recommended Posts

Jeg er som mange andre blitt bitt av buebasillen og skal kjøpe min første bue. Min datter på 8år ønsket seg også en bue. Er usikker på om hun klarer å spenne den opp, men har sett på denne http://buesport.com/products/compound-lillebjorn" target="_blank

Noen som har alternativer?. Hun pekte selv ut denne http://www.huntersfriend.com/products/a ... ckage.html" target="_blank i rosa, men siden hun ikke har skutt en pil før er jeg usikker på hvor mye jeg vil investere i 1. omgang.

 

Så til meg selv :smile: Der er jeg villig til å bruke litt mere penger.

 

Jeg har sett på denne http://www.huntersfriend.eu/england/bow ... ops-en.htm" target="_blank

Kommer til å brukes mest til å skyte på blink, men planen er å få jaktet litt i utlandet også.

 

Jeg vet ikke om den er noe for meg, men har en kompis med en Bowtech tomkat som jeg likte så håpet på at denne var i samme gate eller bedre, helst bedre :lol:

 

Har tenkt å handle fra Hunters friend, men er ikke et must.

Budsjett er ca 12000 inkl barnebuen. (11000+1000)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Bowtech Insanity er ei særdeles god bue, men kan ikke sies å være noen nybegynnerbue. Men gå for lettere dravekt, f.eks. 50-60 pund. Det ideelle ville være 40-50 pund, men det vil begrense jaktmulighetene noe. Du kan jo kjøpe to sett med lemmer, ev. kjøpe stivere lemmer senere.

For ungen ville jeg også ha gått for PSE bua fra HF, siden den fra buesport både er tyngre å dra opp og er intetsigende angående kvalitet og varemerke. Husk at ei bue i dårlig kvalitet kan være farlig, akkurat som piler i dårlig kvalitet også kan være farlig. Selv ei 20 punds bue som ryker på fullt opptrekk er slettes ikke å spøke med.

Link to comment
Share on other sites

Den lillebjørn buen bør du bare hoppe over.

Mini burner er eit godt valg. Vanskeligt å seie noko om dra vekta ho bør ha. 10-20lbs eller 14-29lbs er vel da som passer best til henne.

Bowtec Insanety er nok ein svært god bue, men om den er ein "nybegynner bue" er eg meir usikker på. Kjøp i allefall ikkje kraftigere en 50-60lbs og start treninga med buen stillt på 50lbs.

Lykke til med kjøpet og velkommen til ein spennande verden :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Bør jo klare å prute litt på den pse mini burner om jeg kjøper en bowtech insanity black ops?.

Hadde tenkt 50-60lbs og stille den på 50lbs til å starte med. Hva skiller en nybegynnerbue fra en for viderekomne?

Link to comment
Share on other sites

Er en par tre ting som definerer en nybegynnerbue fra en for mere viderekommende. For det første prisen, det er ikke sikkert du vil legge 1500 euro i et sett, dersom du går lei etter en par måneder. En annen ting er hvor tilgivende bua er for nybegynnerfeil. Skytestilling er utrolig viktig og noen buer er sær på ev. småfeil i stilling. Jeg skjøt i hytt og pine når jeg startet, men det kom seg fort. Såkalt braceheight betyr en del her. En annen ting er at f.eks Bowtech buene har dualcam som er litt vanskeligere enn singelcam. Så er det dralengde, ser at insanity har maks 30 tommer dralengde, så hvis du er en særdeles storvokst kar, kan det bli i korteste laget. Jeg er 186 cm og bruker en dralengde på 29 tommer. I tillegg så er insanityen ei utrolig rask bue. Faktisk en av de raskeste på markedet.

Men som sagt, det er svært god kvalitet.

:D

Link to comment
Share on other sites

Tenk også litt på kor lett det er å forandre dralengde på buen(e) du skal kjøpe.

Her synes eg PSE har ein heilt klart fordel med tanke på å justere dralengden, uten å måtte skifte moduler (cam), som kan verte ganske kostbart. Ein bruker bere ein unbrako nøkkel og ein treng ikkje buepresse for å justere dralengden. Supert og enkelt system.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lurt å tenke på ja. Jeg tenkte som sagt 50-60 og stille den til 50lbs. Om jeg da vil justere den må den til service. Kan man ikke gjøre det selv på bowtech buer?. Er 50lbs nok til jakt på feks villsvin eller rådyr?. Kan evt velge 60-70lbs og stille den på 60, men buen til kompisen min er stilt på 70lbs og det var så tungt at jeg nesten ikke klarte trekke den opp. Han er også 15cm høyere enn meg så dralengden var så jeg ikke fikk fyrt av buen med "spennt streng".

 

Jeg er 174cm(ca 170 mellom fingertuppene) . Hadde tenkt 26.5" dra lengde. Er vel ca det?

 

Pris på buen er ikke så nøye. Liker jeg det ikke så selger jeg den, men jeg vet med meg selv at om jeg ikke kjøper en av toppkvalitet med en gang så angrer jeg og kjøper ny likevel.

 

Den bear buen var jo flott og rimelig. Hun ville ha i rosa, men jeg betaler så vi får se. Stort sett gir jeg etter for mas likevel..

Link to comment
Share on other sites

Regner med at dravekt greit justeres med umbrakonøkkel, uten at jeg kjenner Bowtech i detalj. Dralengda bør være ferdigjustert antagelig med moduler på cammene fra HF. Og ja du trenger 26.8 tommers dralengde, jeg hadde gått for 27.

50 pund er rikelig for rådyr og villsvin. Dersom du skal til f.eks Afrika vil 60 pund være nok for alt utenom big 5. 70 er nok bedre, men viktigst av alt vil være en god jaktspiss med FASTE blad. Styr unna mekaniske spisser, som en generell regel.

:winke1:

 

ps. Dersom du ikke liker Insanityen, kan du jo selge meg den for en nærmest symbolsk sum.....

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Matthews Mission Craze

Denne vil vere grei for dere begge da du enkelt kan justeres fra 19" til 30" dralengde og 15lbs til 70lbs dravekt og er en bue du kan bruke til det meste. Finnes også i rosa :wink:

Jeg kjøpte en slik som jeg tenkte til buefiske. Har en Hoyt som er brukt til jakt.

Kjøpte den her :arrow:http://www.archerycountry.com/ når jeg var "over" på jakt i fjor. Kjempegreie fyrer som jobber der og super service :D

Pris 299USD (rosa koster 50USD mere)

Link to comment
Share on other sites

Styr unna mekaniske spisser, som en generell regel

 

Kvifor?

 

Når det gjeld dralengde kan ein heilt klart bruke anbefalte målemetoder for å finne rett dralengde.

Men det stemmer ikkje alltid teori og praksis på dette feltet heller.

Eg målte min dralengde til 28" men fann fort ut att 29" passa perfekt. Så det kan være greit å kunne ha ein enkel mulighet for justering av dralengden.

Link to comment
Share on other sites

 

ps. Dersom du ikke liker Insanityen, kan du jo selge meg den for en nærmest symbolsk sum.....

:mrgreen:

 

Du mener vel du vil kjøpe den rosa pse mini burner buen :D

 

 

Mattews buen er flott, men vil helst ikke dele bue med min 8år gamle datter :-)

Føler manndommen min smuldre bort bare ved tanken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente om mekaniske spisser var en generell betraktning basert på at alt mekanisk kan svikte. Uttalelsen gjaldt spesielt ved afrikajakt, basert på anbefalinger av praktisk talt alle ph'er jeg har sett uttale seg om saken. Med min manglende jakterfaring er jeg nødt til å bruke eksterne kilder og stole på dem. Så får man ta det som det det er, noe jeg har hørt fra andre..... :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Mattews buen er flott, men vil helst ikke dele bue med min 8år gamle datter :-)

Føler manndommen min smuldre bort bare ved tanken :lol:

 

Tengte vel rosa til henne, og det er en flott bue å "vokse" i.

Det er også en super nybynnerbue og du mååååååå jo ikke ha den i rosa :wink:

Du har jo også Matthews Mission Riot som har same justeringsmulighetene.

Link to comment
Share on other sites

 

Tengte vel rosa til henne, og det er en flott bue å "vokse" i.

Det er også en super nybynnerbue og du mååååååå jo ikke ha den i rosa :wink:

Du har jo også Matthews Mission Riot som har same justeringsmulighetene.

 

 

Ingenting slår vel en korpulent mann med skjegg som drar frem en sjokkrosa bue på skytetrening. Kikket litt på en matthews HELIm også. Den var flott å se på.

 

Anbefaler også at du kjøper Whisker Biscuit som pil hylle på barn/ungdoms buer.

Pse Mini Burne i aksjon :D

http://www.youtube.com/watch?v=U1dakhWXiOw

 

Wow. Takk for link. Skal vise den til vesla når jeg kommer hjem idag.

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg med en Bowtech bue. En 70 lbs Destroyer 340. Det er ikke noe problem å justere dravekten selv med kun umbrakoverktøy.

 

En begynnerbue bør ha ganske lang ATA etter min mening. Da er den mer tilgivende.

En dravekt på 50-60 lbs er et godt valg som første bue og er godt nok for det meste av vilt.

 

Jeg vurderer selv å kjøpe bue til barna mine nå, og jeg vil nok kjøpe Infinite Edge fra Diamond Archery til dem.

Den kan justeres fra 13-30" i dralengde og 5-70 lbs i dravekt. Mao en bue for alle og hele oppveksten.

Du får den med fullt tilbehør innkludert en pilhylle ala Whisker Biscuit.

Den kan fås i Pink Blaze om ønskelig :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Fei

 

For et års tid siden var jeg selv ute etter en fin nybegynnerbue, og hadde mer eller mindre de samme kravene som du kommer med her.

 

Etter mye tråling av informasjon på internett endte jeg opp med å bestille meg en PSE Brute X fra Huntersfriend.

 

Denne buen er justèrbar fra 30# til 70# dravekt, du får justert dravekten enkelt ved å skru på to skruer som er lokalisert innest på lemmene, en svært enkel sak.

Buen har også justèrbar dralengde, men dette krever litt mer arbeid.

 

Dette er en jaktbue, men jeg har kun skutt med den på blink til nå, og treffsikkerheta er det null problem med, når jeg gjør jobben min.

 

Jeg bestilte fieldready package fra Hunterfriend, og da fikk jeg med alt utstyret jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe. Denne pakken ligger nå til €739.

 

Buen har fungert upåklagelig så langt, den er stilleskytende, solid og treffsikker.

 

Kompisen jeg skyter med har en PSE X-Force. Denne er igjen noe dyrere, men er lettere samt har høyere maks dravekt. Også en bue som har fungert plettfritt.

 

Mine 5 cent går til Brute X.

 

-Jørgen

Link to comment
Share on other sites

 

Etter mye tråling av informasjon på internett endte jeg opp med å bestille meg en PSE Brute X fra Huntersfriend.

 

Denne buen er justèrbar fra 30# til 70# dravekt, du får justert dravekten enkelt ved å skru på to skruer som er lokalisert innest på lemmene, en svært enkel sak.

 

Ifølge PSE sine sider leveres denne i 50,60 eller 70punds.

Derimot justeres dralengde enkelt.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter mye tråling av informasjon på internett endte jeg opp med å bestille meg en PSE Brute X fra Huntersfriend.

 

Denne buen er justèrbar fra 30# til 70# dravekt, du får justert dravekten enkelt ved å skru på to skruer som er lokalisert innest på lemmene, en svært enkel sak.

 

Ifølge PSE sine sider leveres denne i 50,60 eller 70punds.

Derimot justeres dralengde enkelt.

 

Det stemmer det ja, upresist skrevet av meg.

 

Man har ca 20# justeringsmuligheter. Så hvis du velger en bue med 60# så kan du stille den helt ned til 40#.

 

Stemmer ikke dette, bbdg?

Link to comment
Share on other sites

Wicken, jeg vil tro du har rett i at bua kan justeres ved å skru på lemboltene. PSE sier du kan skru boltene ut maks 10 omdreininger. Hvorvidt dette utgjør 20 pund er jeg usikker på. På Martinbua mi kan jeg skru 5 omdreininger og det utgjør 15 pund.

 

Fra PSE:

 

SPECIFICATIONS

Max Limb

Bolt Turns

From

Bottom:

10

ATA/IBO

Speed:

320-312 fps

Axle to Axle: 31"

Draw Length

Range:

25" to 30"

Brace

Height:

7-1/4"

Letoff: 75%

Mass

Weight:

4.70 lbs

Link to comment
Share on other sites

Mange gode buer der ute, men du må også sjå på kor masse buen veier. PSE miniburner veier 2,5lbs mens dei andre veier frå 3,2lbs og oppover. Da er ei jente på 8 år som skal bruke den, så da har ein del å seie. Har sjøl ei datter og ein sønn som har skutt med bue frå dei var 8 og 5 år.

Ikkje kjøp ein bue som begge skal bruke, da blir bare bale å drive med justering heile tida. Ikkje spesielt gunstig når ein skal gå 3d løyper ol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...