Jump to content

Tanker/synspunkter på design av innvendig låskassenøkkel


Recommended Posts

I forbindelse med den lille runden med nøkler til Sako Vixen kunne det være greit å diskutere design av slike nøkler litt.

 

Her er det jeg har gått for:

N%C3%B8kkel.jpg

 

Den nye serien blir 5mm lenger (bygger 75mm fra bakre bro) for litt ekstra klaring, ellers lik med 13mm nøkkelspor (kan endres på oppfordring). Hvis noen har en bedre (eller bare anderledes) måte å gjøre ting på kunne det være artig å høre.

 

Dette designet er slik jeg forstår det best for relativt moderat tiltrekking, for fabrikkskrudde piper bør man nok se på en utvendig løsning. Er dette den generelle oppfatningen?

Link to comment
Share on other sites

Så bra ut den :)

Magnum Hansen bruker innvendig nøkkel har jeg sett på fabrikk piper men nøkkelen må være herdet eller av et hardt stål.

Jeg laget en lignende som du, når jeg løsnet fabrikk pipe med den vred den seg litt,blir stort moment på midten av verktøyet .

Til piper som har vært løsnet er det bare morro :D

Til ekstra vriene piper TROR jeg nok utvendig er best ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nøkkel er mottatt og testet... Flott finish og super passform. Og 13mm'ern i bakkant funka finfint den.

Ser jo nå i ettertid at det kunne vært en 16mm istedet for jeg mekka meg en løpstvinge og da var det litt kjekt å bruke 10mm gjengestag som utgangspunkt - og da ble muttra 16mm - men er jo ikke noe stress å ha med seg to fastnøkler ;)

 

Brukte en liten time i garasjen på å mekke meg en løpstvinge ikveld - finishen er ikke som Erlend Meyer sitt arbeid, men mer "form follows function"-prinsippet ispedd en dose trøndersk "fort-å-gæli".

Sveisa fast to biter 10mm gjengestål på en brakett, borra to hull på tvers til boltene og hull til løpet i en eikekloss og saga den så i to. Borra hull i et lengre flatstål som funker som håndtak og satt på muttre. Voila:

DSC_0129_zpsc30b531d.jpg

 

Funka iallefall suverent. Ordna to sett treklosser, 23mm til tjukkpipene og 19mm hull for tynneste pipa...

 

Takk til Erlend Meyer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...