Jump to content

Noen med gode ladninger for Barnes TSX 140grs i 270 Win ?


Torquemada

Recommended Posts

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/59

 

http://www.barnesbullets.com/wp-content/uploads/2007/05/270WinchesterWeb2.pdf

 

Det ligger data på disse sidene. Jeg bruker en ladning med denne kula selv. I min rifle fikk jeg best fart/presisjon med N560. (Testet MRP, N160 og N560)

Jeg har noen mm lengre COL enn det som er i Vihtavuori tabellen, og derav litt mer krutt.

Tabellene angir en COL på 81,5mm. Barnes anbefaler vel en friflukt på 1,3mm, så du bør vel måle i din rifle.

Link to comment
Share on other sites

disse ladningene bør nok først kjøres gjennom QL, men sendero testet noen ladninger på tirsdag.

 

140 grains Nosler accubond: (Lilja 270W. 27")

col: 82,3mm

friflukt: 0,3mm

temp: +2

 

NCRA 15 ala MRP : 61 grains, snitt 3 skudd 1000m/s, ok ladning, presis

N-560 : 60 grains, snitt 3 skudd 997m/s (noe hard) god presisjon

 

130 grains TTSX (Lakelander 389, 24")

col:82,8mm

friflukt: 1,3mm

temp+2

 

N-560: 61 grains, snitt 3 skudd 960m/s, ok ladning, presis (ladning brukt i noen år på jakt)

NCRA 15: 61 grains, snitt 3 skudd 950m/s, ok, meget presis

 

Disse ladningene var meget presise, under 20mm i snitt på 12 skudd.

 

Du kan vel prøve:

startsladning 140 TTSX:

1,3mm friflukt, som anbefalt av Barnes

MRP 59 grains

N-560- 59 grains

Dette er ladninger som allerede ligger over anbefalt kruttmengde i ladeboka, derfor QL. Sendero går nok for 60 grains MRP.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Og jeg som trodde at jeg ladet hardt :?:

Alle disse ladningene er på rødsiden i QL, sånn til informasjon.

Hvis du prøver en ladestige opp mot disse verdiene, vil jeg anbefale å gjøre det når det er litt varmere i været. Hvis ikke, så kan du godt ende opp med en "vinterladning".

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi meg noen trykkverdier på disse.

Er klar over at jeg ligger på Max, men hvor mye kammertrykk har jeg i forhold til 308w og 6.5.55 i fabrikkladninger.

Noen av disse ladningene er brukt både sommer og vinter.

Men 140 grains kula ladet med n-560 var første ladning.

 

Bruker 60 grains ladning til 135 grains sierra hpbt til mengde og langholdsskyting.

 

130 grains ttsx kula lades til noe under Max ladning i forhold til lapua sine landinger. De er også velprøvde og gir ingen indikasjon på overtrykk uansett temp.

 

Problemet med 270w er at dette er en gammel kreasjon, en metusalem alder i forhold til andre. De er kamret i mekanismer fra mellomkrigstiden og dermed med et oppgitt kammertrykk lavere en dagens moderne rifler.

Hvis noen kan regne ut kammertrykket på disse ladningene hadde jeg vært glad.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt tid med QL. Tar forbehold om feil, da jeg ikke er ekspert i bruk av programmet. Jeg har også brukt målt hylsevolum fra patroner skutt i mitt kammer.

Som du ser, så er ikke alt som kommer ut likt som i virkeligheten. Det stemmer veldig bra med 140gr accu og 140gr TSX i forhold til målte hastigheter i min rifle.

Hastighetene du målte for accu stemmer vel også ganske bra med simuleringene. TTSX 130gr derimot, har det største avviket jeg har sett uansett kaliber. Man kan kanskje tolke det som at det simulerte trykket er en del over hva det i virkeligheten er.

 

Accubond 140gr:

60gr N560

4610 bar, QL hastighet = 995m/s

61gr MRP

4825 bar, QL hastighet = 1010 m/s

 

TTSX 130gr:

61gr N560

4664 bar, QL hastighet = 1028 m/s???

61gr MRP

4570 bar, QL hastighet = 1027 m/s???

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Har du satt løpslengde på 130 ttsx til 58cm, 24". Lakelanderen denne er skutt og kronografert er på 24", kan være årsak til avvik.

 

Hvor høyt trykk har en fabrikkladet 156grains oryx i 6.5x55?

 

http://www.lasc.us/SAAMIMaxPressure.htm

 

270w SAAMI pressure = 65000 psi= 4481 bar

 

Ligger ikke så langt over. :mrgreen: med 140 nosler accub. Bør vel gå ned til landingen vi testet for 2 uker siden.

60 grains NCRA 15 V= 985m/s, den burde ligge innenfor.

 

Det som forundrer meg er at n560 skal i følge krutt tabellen brenne en tanke seinere, men QL gir høyere trykk enn Mrp..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Bumper denne tråden litt :)

 

Jeg har ennå ikke kommet helt i gang med ladingen min, men nå er det på tide. Må få testet litt på banen før reinsjakta begynner.

 

Jeg funnet mange gode svar i tråder som jeg har startet, og i andre tråder. Ser at MRP og N560 er mye brukt, og anbefalt. Da jeg sankket med han på hjemmelading,no, så ble jeg anbefalt VV N160, men har ikke sett dette så mye omtalt. Derav mitt spørsmål i posten før.

 

Når jeg sjekker flere av butikkene, så ser det ut til at MRP og N560 er utsolgt :(

 

En annen ting jeg lurer på, er en påstand som kom i en annen post. Det ble hevdet at n560 i 270win ble rene flammekasteren. Er dette en påstand det er hold i? Ved jakt på dagtid er det ikke noe porblem, men ved skumring og måneskinn så er det ikke ønskelig. For ordens skyld så nevner jeg at løpet på min Ruger er 22"

Link to comment
Share on other sites

Med så kort løp i en 270W, vil nok flere krutt og fabrikk patroner gi munningsflamme. Sendero har ikke problemer med N560 i sin, men han har 27" løp (og hei hvor det går). Norma 204(og skytterlags kruttet N-4)http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/270-Winchester/ og N550 http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/59. Raskere krutt gir mindre flamme.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sendt av sted mine aller første skudd ladet selv. En veldig positiv opplevelse må jeg si :)

 

Men jeg ble ikke så veldig mye klokere med tanke på hvor mye krutt jeg skal lade med. Skal se om jeg får lånt meg en kronograf slik at jeg får sjekket fart.

 

Den nederste skiva er skutt med 140 grs Barnes TSX 270 Win, 52 grs N160 VV, Col 81,8 mm

Den øverse skiva er skutt med 140 grs Barnes TSX 270 Win, 54 grs N160 VV, Col 81,8 mm

 

20130715-tsx.jpg

 

Sendte også avsted noen Hornady Interbond 150 grs, 54 grs N160, men denne kula fikk jeg ikke til å samle like bra. I tillegg la samlingene seg ut mot venstre i 7'ern

 

Børsa (Ruger Hawkeye 22" løp) har jeg tidliger skutt inn med Norma Oryx, og da med samling øverst i 9'er. Barnes TSX går dermed ikke så ulikt denne, men en liten tanke lavere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...