Jump to content

Beretta 87 Cheetah


hk75

Recommended Posts

Som tittelen sier, gjelder dette Beretta 87 Cheetah i kaliber .22.

 

Noen som har erfaring med denne pistolen?

 

Planen er å gå til anskaffelse av en pistol som kan nyttes til både sivilpistol 1 og spesialfelt. Sitter i utgangspunktet på en liten lommepistol som tidligere gikk akkurat i målkassen til siv1, men endringene av mål har gjort både meg og pistol til listefyll i denne grenen. Ødelegger litt av den gode gamle morroa med siv 1 når en nå stiller med en "fyrstikkeske" mot våpen i G26 størrelse....

 

I følge måleskjema på Beretta.com så går pistolen rett i boksen til spesialfelt. I boksen til sivilpistol 1, så er den 3mm for bred. Oppgitt høyde på pistol er 120mm, er dette med magasin satt i slik som regelverkene tilsier i spesialfelt/sivil? De 3mm for mye i bredden, er dette mulig å hente inn ved å file av litt på sikring og sleidestopper?

 

Enkelt og greit forklart: får man denne pistolen til å passe til både siv 1 og spesialfelt? Gidder ikke lenger å kjøpe en pang som kun fungerer til en enkelt ting lenger, for så litt senere å oppleve igjen at den er ubrukelig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke reglene for sivilpistol 1, så jeg kan ikke si noe om det.

Men jeg har denne og bruker den i spesial pistol felt.

 

Den er ganske driftsikker, lite tull. Noen få ganger har det stoppet, men

da skyldes det for lite puss. Avtrekket er vel det som jeg har mest å

utsette på. Det er ikke noe feinsmecker avtrekk, og der har man en jobb å gjøre.

Det er heller ikke justerbare sikter.

 

Jeg kjøpte denne cheetah før xesse var kommet i spesial felt utgaven, men skulle jeg valgt

på nytt så ville jeg valgt xesse. Dette mye på grunn av avtrekket og at xesse har justerbare

sikter. Hammerli Xesse, stenvaag varianten er rett og slett en pistol du kan bruke til noe

mere en spesial felt.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere erfaring fra Xesse ved å ha stått for innkjøp av denne som klubbvåpen for mange år siden. Godt fornøyd med pistolen, 2000-tallets Ruger MKII.

 

Tar det som en selvfølge at Cheetahen har vanlig (dårlig) avtrekk, men besitter Beretta .22 pistol mod 89 fra før og er godt fornøyd med dens driftsikkerhet. Godt avtrekk etter en avtrekker jobb hos børsemaker.

 

Hvordan samler pistolen, og er der stort avvik mellom siktepunkt og treffpunkt med de mest ordinære .22 patronene (f.eks cci standard)?

 

Er i tankemodus, men det betyr jo egentlig kjøpemodus. Ønsker i hovedsak noe vettugt til spesialfelt (ppk hadde vært knall, men ikke det mest konkurransedyktige), i stedet for å troppe opp med "miniglocken" min som er kjøpt som sivilpistol før dagens regelverk i sivil ble satt. Har noen våpen som jeg hat satt på salg/ombygging/destruksjon/plombering listen min for å oppgradere våpenparken til mer "fornuftige" våpen. Fornuftig betyr også i det henseende våpen som kan benyttes til mer enn kun en klasse, spesielt når det gjelder sivilpistol/spesialfelt. Har også på skrivebordet planer for tilpassing av eksisterende/nye håndvåpen for bruk til forskjellige ting kontra dagens situasjon.

Link to comment
Share on other sites

............Hvordan samler pistolen, og er der stort avvik mellom siktepunkt og treffpunkt med de mest ordinære .22 patronene (f.eks cci standard)?..........

Den samler helt greit med CCI standard. Det er ikke pistolen det kommer an på om man treffer. Det er nok den som

holder den som bidrar til dem største 'fluene'.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt klart. Jeg har en Stenvaag, og egenpresisjonen i våpenet er det ingenting å si på så vidt jeg har merket. Men at det er vanskeligere å skyte godt med et kort våpen, det er det ikke tvil om. Jeg har ikke fått prøvd min i Ransom Rest eller lignende, men har ingen grunn til å tro at den skulle gjøre det dårlig der.

 

Jeg har aldri prøvd en Cheetah, men Stenvaagen har ihvertfall justerbare LPA sikter og et godt avtrekk. Forøvrig elsker jeg grepet på den, det er overraskende stort og godt på et lite våpen.

 

Forresten, hvis du liker PPK så ligger det en haug brukte av dem på Hunters House. Kanskje ikke så lett å hevde seg med, men det ser ut som en veldig morsom pistol. Dog kanskje best egnet til mål under 10 meter eller så, og selvsagt en skytter med dress. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...