Jump to content

Er villsvin ulvemat ?


Pal1487686699

Recommended Posts

I utgangspunktet er vel alt vilt mat for ulven. Men også ulven velger vel ufarlig mat så lenge den kan....

 

I Sverige har de både ulv og villsvin.

De siste årene har de svenske villsvina spredt seg stadig lenger nordover. De har spredt seg inn i ulverevir.

Er det noen som vet hva som har skjedd i den forbindelse ?

Er det bare ekstra matauk for ulven, eller er villsvinet så tøft at det tar over disse områdene, og presser ulven nordover ?

Link to comment
Share on other sites

Spurte om dette i Sverige en gang og fikk til svar at villsvinet er ikke så veldig interessant for ulven i forhold til andre dyr fordi de gjerne går i flokker og vil forsvare seg aggressivt. Der andre dyr prøver å flykte som en forsvarsmekanisme, angriper gjerne villsvinet.

 

Nå er det vel mest slik at flesteparten av ulven i Sverige gjerne er i de store skogene i Värmland og nordover, mens villsvinet er mest etablert sørover fra ca Vänern, grovt sett. Så hvordan det er i praksis vet jeg ikke.

 

Grunnen til at jeg spurte om dette, var at jeg holdt på å kjøre på et par villsvinflokker rett øst for grensa i Trysil. Dette er rundt fem år siden nå. Fikk høre at dette høyst sannsynlig var utsatt/oppforede, halvtamme villsvin. Øst for Trysil ryktes det at det finnes en og annen ulv...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den ene trenger den andre unna.

Siden "vargbältet" i Sverige er fullt av revir, og ulven ikke får komme lenger nord på grunn av reindrifta, så er sørover eneste spredningsvei. Dette har resultert i at ulven har spredd seg sørover, og har kommet så langt sør som Skåne, endog en som ble filmet/fotografert inne i Gøteborg...

Så ulven er i høyeste grad i villsvin-land allerede idag. Jeg har ikke hørt om noen konfrontasjoner eller at den ene arten trenger den andre unna. Kanskje tar ulven noen smågriser iblandt, men de forsvarer seg som kjent så jeg innbiller meg at det ikke er hovedføden...

 

Jeg tror derfor at disse to artene eksisterer i samme område noenlunde uavhengig av hverandre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

La inn spørsmål på Robsoft.nu og fikk blant annet dette svaret:

 

"Ja, intressant fråga.

Finns en hel del studier av ämnet, f.a. i Baltikum och Polen. Det har visat sig att där det finns gott om annt vilt, typ hjort, älg, då bryr sig inte ulven så mycket om vildsvinen. Är det dåligt med hjortdjur då blir tamdjur och vildsvin oftare ulvbyte.

Vargen är inte pigg på att attackera vildsvinsflockar med stor risk för uppsprättad buk men enstaka vildvsin som möter en vargflock kan få det svårt.

 

Eftersom vargsskiten sprider sig alltmer söderut så möter dom nu vildsvin. Riktigt svåra konfrontationer har nog inte skett ännu då enstaka vargar inte ger sig på vildsvin.

Om det som utökarna vill dvs. varg i hela landet, då blir det annat. Vargflockar i Småland lär nog ge sig på vildsvin.

 

I Estland har man haft båda länge. Det dom säger är att vildsvinen mest håller till i stora vassar och tätningar och de gånger vargspår lett in där så har det inte blivit några utspår.

Den förträfflige förre miljöministern Carlgren gick ut med att ha kommit på en genial lösning på vildsvinsproblemet (?) dvs. vargen skulle fixa problemet. Men vildsvin i vargbältet

blir det av klimatskäl (tjäle) inte så mycket av av så den skivbordslösningen är bara att glömma.

 

En annan grej är lokatter och vildsvin inte gärna går ihop. Anledningen tros vara att svinen låter hela tiden (grymtdjur) och katten vill ha absolut tystnad för att kunna jaga.

En grej med vildsvin och varg är ochså att skjuter man en varg i vildsvinsmark då behöver man inte gå in efter och röja sig för konstapeln. Svinen städar upp allt på nolltid, garanterat ...."

 

I tillegg fikk jeg denne linken, fra et møte mellom ulv og villsvin i Sverige:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...