Jump to content

Facelift på HVA 1640


peders

Recommended Posts

Tenkte å legge ut en tråd med bilder av nytt prosjekt, men får fa..n ikke lagt inne bildene her. Skjønner ikke dette da de ligger i galleriet.

 

Uansett.

 

Birgerdammen var så vennelig å selge meg ei gammel og traust HVA 1640 i 8*57 som skal få en betraktelig facelift i kommende måneder. Børsa er strippet og blankpusset for ny blånering. Stokk er bestillt sammen med en del ekstra metalldingser som skal monteres. Konseptet blir 95 cm med hendig elg/grisebørse. Originalpipa ser svært bra ut og denne kapper jeg ned til 48 cm og monterer nye sikter sammen med magebelte for reimfeste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisan per :wink:

Ja her er det tunge saktegående kuler som gjelder. 200 og 220 grs vil bli brukt på jakt til det meste. Kort børse, grove åpne sikter, godt tilpasset stokk for trange poster og to kikkerter blir det her.

Jeg setter opp ei CG 1900 i 7*57 samtidig og de lette kulene for de lange holdene får bli i denne. 8)

 

Polering av kassa tar tid, men det begynner å ligne noe nå. Alle gamle maskineringsmerker er borte og jeg håper jeg får den blånert rundt påske.

Link to comment
Share on other sites

7x57 også artig . Ikke kommet til noe særlig endring på jakt og skytefronten, men i min 8mm skal jeg ha ei ny pipe snart , Snapphane skal lage den og Tveraali lager en ny kolbe for meg til den .

 

http://www.nosler.com/Reloading-Data/8x ... rains.aspx

 

http://www.nosler.com/Reloading-Data/8x ... rains.aspx

 

200 AB skal prøves, ser ut som en av de beste kulene for den .

Link to comment
Share on other sites

I dag hentet jeg stokk til børsa.

Siden dette skal være et bruksjern gikk jeg for Laminat fra Boyds.

Bestillt på tirsdag og ankommet lokalt postkontor mandagen etter. Ikke verst

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg får fil 1/16495 osv når jeg åpner galleri mens andre får opp hele urladressa.

Link to comment
Share on other sites

Takk karer.

Når jeg ser på bilder innlagt av andre brukere er disse i et slikt format at jeg kan legge de i innlegg slik dere har gjort, men når jeg ser på mine egne bilder i galleriet får jeg ikke det formatet. Det er vel noe muffins.

 

Det måtte til en del tilpass for underbeslag og det samme må jeg med kassa.

Utfresning til underbeslag var litt for stort fremover, men dette visste jeg om, og dette legger jeg grønn beddemasse i.

Stokken ble kjøpt til en Large Ring mauser og dette er jo et klon med small ring mål. Bedding gjør dette fullkomment.

 

I morra blir det langtur på ski før kveldsskift så da rekker jeg ikke noe, men på fredag, da har jeg fri :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er kasse med løp på tur over fjellet til Rafdal.

Her blir det kapping på 48 cm, montering av åpne sikter og komplett blånering.

Tanken om å brotsje opp til 8mm-06 legger jeg på is siden jeg vil ha såpass kort pipe. Jeg mener da at 57 hylsa er et bedre utgangspunkt for ladning med noe raskere krutt.

 

Er jeg heldig så er den her igjen før påske 8)8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er børsa nesten ferdig

Nå mangler nettskjæring så blir dette bra.

normal_DSC_0020.JPG

46 cm løp, nye åpne sikter, ny blånering, skikkelig bedding og nye Warnebaser i stål.

Børsa ble svært hendig med god balanse men ikke noen lettvekter med sine 3,2 kg.

 

Igjen stor takk til Albert Inge Rafdal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Pent!

Men det er noe med den hevearmkula. For stor eller for rund, vet ikke. Syns den ser litt rar ut oppi det hele. Sikkert bare meg :)

 

 

Når det virkelig går unna, og det er gris over alt på drivjakt der du har tre hylser i lufta hele tiden, da trenger du ei slik bowlingkule på hevarmen :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Her må det estetiske vike for det praktiske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...