Jump to content

Dumme, dumme nesemidd!


Geggis

Recommended Posts

Undertegnede er en stollt og heldig eiger av en Labrador Retriver på 2år og en flott og lovend ung valpe prinsesse av en Pbgv fra Telemark.

Labradoren er en god flerbruks hund som er knall motivert både i ettersøk og på fugle jakt. Vi går ettersøk for villtnemda i hjemkommunen og hunden fungerer godt.

 

I år har vi vært på hugget etter første plasser i villt spor for å få det etterlengta villt spor championatet, veit at det er innenfor rekkevidde.

Men hva skjer? Joda hunden starter i godt driv. Hun er tydelig i line komunikasjonen at hun er på spor, kommer til avhopp og tar tapsarbeid på en flott måte.

Men så skjer det... Hun mister totalt vitringa. Undertegnede skjønner ikke bæra, hunden jobber som et villdyr. Tar en pause og markerer revespor, men går igjen på med døds forakt. Hun leiter og hun leiter, kommer inn på sporet og mister det. Tilslutt legger hun seg rett ned i sporet og puster og peser.

 

Første gangen dette skjedde så tenkte jeg at vi hadde jobbet for lite med blod i år. intensiverte treningen, men oppdaget at det var noe som ikke stemte i arbeidet hennes. Hun måtte bak og sikre seg i sporet gjentatte ganger. Labradorer gjør ofte dette men ikke i en slik frekvens. tankene streifet innom nesemidd, men det ble med tanken.

 

I går var vi på ny sporprøve. Det samme skjer. Hunden er tilslutt så sliten at hun legger seg rett ut i lyngen. Jeg ser fortvilelsen i øynene hennes og vil bryte. Men hunden vil ikke gi seg. Vi kommer til spor slutt, men da via en omvei. Mere flaks enn man kan ha lov til. Hunden stryker med snuten 10cm forbi skanken uten å ense den. Undertegnede ser på spordommer og spordommer sier forsiktig at han tror det må være noe galt med hunden. Og jeg kan ikke være mere enig. Det renner blankt ekspetorat ut av nesen på hunden og hun er helt utslitt. Må legge til at min Labrador er svært godt kondisjonert.

 

Jeg føler meg som en grusom dyremishandler som ikke har skjønnt for en innsats hunden har lagt ned for meg den siste tiden. full fokus for å tilfredstille meg som hundefører og forsøker å gjøre en god jobb for meg, men hun får det ikke til. Har stor respekt for henne!

 

I dag tidlig klokken 06.00 får jeg bekrefta det dyrelegen i går kveld mistenkte. Nesemidd! Dumme, dumme dritt midd! Det kravlet med midd i ytterste delen av neseborene hennes. Behandlingen startes opp i morgen, og da er vi vel snart tilbake i friskt driv?

Vi satser på det ! Dumme, teite nesemidd!

 

Ha en fin Søndag alle sammen, og gi hundene deres en stooor klem og et kjøttbein!

 

Vennlig hilsen Geir. B

Link to comment
Share on other sites

Ble anbefalt stronghold, men har lest tråden din om nesemidd så jeg tror jeg vil prøve å få ny resept i morgen tidlig. :)

Er litt usikker på om jeg bør behandle begge hundene? Snakka med en som har arbeidet mye med nesemidd problematikk og hun mente jeg skulle se det an litt. Men er usikker, midd er meg bekjent ( fra mennesker) ikke så sinnsykt smittsomt. Har behandla min del med skabb de siste åra. Hva mener du?

Link to comment
Share on other sites

Bra dere fant ut av det. Det er jo for jævlig å se at hunden sliter, og ikke finne ut hvorfor. Men dette løste seg jo fint.

 

Ønsker bikkja god bedring, også får du tenke på at dere snart er igang igjen :D

 

Nå kommer noen av de typiske dustespm. fra meg, men det får stå til :oops: Åssen får man nesemidd(kan det like gjerne skje hjemme som i skauen), hva bør jeg som hundeeier se etter, og som nevnt over her.....hva fikk bikkja mot dette ?

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir.

Du bør nok behandle, Petiten fra Telemark og :) Som Rufus skriver, det smitter mellom hunder og om Prinsessa og er smittet, vil du jo antaglig får tilbakegang på labben også etter endt kur. Ville spurt om Imovec,eller tilsvarende bruker det på mine når mistanke/bekreftelse på nesemidd oppdages.Tar da altid mins 3 behandliger, gjerne 4 for å være sikker med ca 10 dagers mellomrom. Dumt om valpen er smittet og får en masse ubehag, kan gi mye plager i slimhinner ets. Hvet om en som måtte avlive sin hund pga at det hadde gått for lang tid og slimhunnene var ødelagt. Hunden begynte å blø veldig av nesen ved minste anstrengelse. Så hør med vetrinær om å få behandlet begge, så er du sikker på å bli kvitt dritten

M

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer noen av de typiske dustespm. fra meg, men det får stå til :oops: Åssen får man nesemidd(kan det like gjerne skje hjemme som i skauen), hva bør jeg som hundeeier se etter

Mulig jeg tar feil men har altid trodd att nesemidd bare smitter mellom hunder. Koke/vaske alt av hundens utstyr. Vi er 4 stykker som jakter sammen med hunder så her blir alle hundene behandlet samtidig hver høst bare for å være sikker.

Har dere søkt på "nesemidd" her på kammeret.no? Siden det er langt på natt, er jeg ubeskjeden nok til å anbefale tråden Nesemidd: symptomer og behandling

 

Et nytt spørsmål til slutt:

Ville spurt om Imovec,eller tilsvarende bruker det på mine når mistanke/bekreftelse på nesemidd oppdages.

Jeg er dessverre verken dyrlege eller farmasøyt, men jeg lurer likevel på hvorfor du anbefaler det relativt bredspektrede ivermektin framfor det smalspektrede milbemycinoksim (som for øvrig er det eneste middelet som er godkjent mot nesemidd på hund)?

Link to comment
Share on other sites

I dag har vi vært en tur innom dyreklinikken vi bruker til vanlig. Vi har en glimrende dyrelege og fuglehund mann i nærområdet, og jeg synest det var på sin plass å få sjekket hundene skikkelig.

Hadde inne Labrador tispa først. Etter å ha scopert henne i nesen, begyndte neseblodet å renne. Dyrelegen konstanterte kraftig inflamasjon i neseslimhinnene og kunne fastsette diagnosen nesemidd.

 

Han kunne også fastslå at luktesansen var på et lavmål men at den heldigvis ville komme tilbake. :)

Behandlingen som ble valgt var Dorumectin, Ivermetkin er synonymt men gir hunden ubehag i form av kraftig svie og lett hud inflamasjon i følge vetrineren.

Symptom og progresjonen i problemstillingen er grunnlaget for medisinvalget. Rask effekt og kortere behandlingstid ble tatt med i vetrinærens valg.

Dorumectin er ikke godkjent på hund i norge, grunnet overgang mellom blod/hjerne barieren hos enkelte Collie raser. (Også kjent fra skabb behandling)

Men ikke godkjente legemidler blir nok også brukt på mennesker, men da blir det søkt spesielt i hvert tilfelle.

 

Men Dyrelegen hadde mye fint å si om Interceptor, trur nok det blir valget ved den årlige førevar behandlingen av hundene.

 

Det værste er å tenke på ubehaget og smerten Labradoren har hatt. Og jeg som ikke har skjønt hvorfor hun har gått dårlig spor... :(

Nå er vi snart på spor igjen, men ikke til jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Dorumectin er ikke godkjent på hund i norge, grunnet overgang mellom blod/hjerne barieren hos enkelte Collie raser. (Også kjent fra skabb behandling)

Men ikke godkjente legemidler blir nok også brukt på mennesker, men da blir det søkt spesielt i hvert tilfelle.

Rent formelt er vel verken doramektin, som først og fremst brukes på produksjonsdyr (storfe, rein, sau/geit og gris), eller ivermektin godkjent for hund.

 

Men Dyrelegen hadde mye fint å si om Interceptor, trur nok det blir valget ved den årlige førevar behandlingen av hundene.

Det er vist at milbemyciner (og avermektiner) kan være resistensdrivende. Det indikerer klart at det i et epidemiologisk perspektiv neppe vil være særlig smart at alle jakthunder behandles forebyggende mot nesemidd. Slik bruk er for øvrig mot produsentenes anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...