Jump to content

Dumme, dumme nesemidd!


Geggis

Recommended Posts

Undertegnede er en stollt og heldig eiger av en Labrador Retriver på 2år og en flott og lovend ung valpe prinsesse av en Pbgv fra Telemark.

Labradoren er en god flerbruks hund som er knall motivert både i ettersøk og på fugle jakt. Vi går ettersøk for villtnemda i hjemkommunen og hunden fungerer godt.

 

I år har vi vært på hugget etter første plasser i villt spor for å få det etterlengta villt spor championatet, veit at det er innenfor rekkevidde.

Men hva skjer? Joda hunden starter i godt driv. Hun er tydelig i line komunikasjonen at hun er på spor, kommer til avhopp og tar tapsarbeid på en flott måte.

Men så skjer det... Hun mister totalt vitringa. Undertegnede skjønner ikke bæra, hunden jobber som et villdyr. Tar en pause og markerer revespor, men går igjen på med døds forakt. Hun leiter og hun leiter, kommer inn på sporet og mister det. Tilslutt legger hun seg rett ned i sporet og puster og peser.

 

Første gangen dette skjedde så tenkte jeg at vi hadde jobbet for lite med blod i år. intensiverte treningen, men oppdaget at det var noe som ikke stemte i arbeidet hennes. Hun måtte bak og sikre seg i sporet gjentatte ganger. Labradorer gjør ofte dette men ikke i en slik frekvens. tankene streifet innom nesemidd, men det ble med tanken.

 

I går var vi på ny sporprøve. Det samme skjer. Hunden er tilslutt så sliten at hun legger seg rett ut i lyngen. Jeg ser fortvilelsen i øynene hennes og vil bryte. Men hunden vil ikke gi seg. Vi kommer til spor slutt, men da via en omvei. Mere flaks enn man kan ha lov til. Hunden stryker med snuten 10cm forbi skanken uten å ense den. Undertegnede ser på spordommer og spordommer sier forsiktig at han tror det må være noe galt med hunden. Og jeg kan ikke være mere enig. Det renner blankt ekspetorat ut av nesen på hunden og hun er helt utslitt. Må legge til at min Labrador er svært godt kondisjonert.