Jump to content

Bruk av StripAll på våpendeler?


raybotn

Recommended Posts

Hei.

Har lett høyt og lavt inne på forumet, men ikke funnet noen som har prøvd StripAll på våpendeler i metall.

Er det noen som kjenner noen som kanskje vet av en luring som har en slektning som tilfeldigvis har prøvd dette?

Og tar det blånering?

 

Ut ifra nettsiden http://www.drakechemicals.no/ ser det jo lovende ut på vanlig stål iallefall.

 

Har en 1940 modell M98 som trenger litt omsorg. Blåneringen er nesten slitt helt bort, så jeg tenkte å prøve å legge på ny finish. Ikke blånering denne gangen, men et annet produkt som har blitt anbefalt en del her inne på forumet.

Vil ha frem stålet i sin fordums prakt før jeg legger på nytt.

 

Så hvis noen har erfaring med dette og vil dele med forumet setter jeg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Har selv et oljefat stående med nevnte middel. StripAll er kort og greit lut, det samme som plumbo.(natriumhydroksid) Det er uhyre effektivt på rust, og jeg har for moro skyld stappet en blånert våpendel nedi og latt henge der, blåneringen kunne jeg gni av med papir etterpå. Dessverre har middelet god effekt på diverse andre substanser også. Loddetinn for eksempel får føtter og gå på, det samme gjør deler av aluminium til Tempo motorsykkelmotorer.(oljerenne)

 

Bruk middelet, men vær sikker på at du ikke hiver i noe som er mykloddet.

 

(for ordens skyld ruster stålet noe jævlig hvis det ikke umiddelbart blir dekket til etterpå.)

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal visstnok tære godt både på aluminium og div andre metaller. Er nok greit å være forsiktig.

Tenkte å handle inn div utstyr før jeg event. begynner. Bør nok vaskes, tørkes og overflatebehandles umiddelbart etter å ha vært i badet.

Kjenner en som har prøvd dette på motorsykkeldeler i stål. Og han anbefalte å skylle i varmt vann og så tørke delene i stekeovnen.

Link to comment
Share on other sites

Vernebriller og gummihansker er høyst nødvendig ved håndtering av dette middelet. Dessuten kan det være greit å sjekke at det ikke er blitt hull i nevnte hansker... :oops:

 

Middelet tar som regel lakk og maling. Jeg bruker å la delene ligge i oljefatet et par dager før jeg spyler med høyttrykkspyler og varmtvann.(da fordamper vannet fort og man kan lakke delene ganske umiddelbart.) Jeg har vært borti gammel lakk som var helt uberørt av middelet, dette var sannsynligvis ikke miljølakk, for å si det sånn.

 

Ang. aluminium: Stoffet løser opp lettmetall, men dette skjer ikke på 1-2-3. Den delen jeg nevnte som jeg i et anfall av idioti hadde ned i badet, hang der i flere timer. Etterpå kunne jeg tørke vekk aluminium av delen, resultatet ble en oljerenne som hadde mistet ca. 1 mm. av tykkelsen. Jeg ser ikke bort ifra at aluminium kan tåle kortere opphold i middelet.

Link to comment
Share on other sites

Driver litt med pulverlakk på si,og har et bad med StripAll som alt av stål havner i.StripAll virker best med en temp. på ca 50grader.

Hengte en gang en vifte med messingboss oppi,dagen etter var bosset borte!

Aluminium fordufter med en jævlig røyk.

Stål rett fra badet vaskes med varmvann,tørkes,og er klart for pulverlakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...