Jump to content

omkamret .222 til .223 uten registrering....


Geiren

Recommended Posts

Jeg sitter med en kjøpetillatelse for en .223. og har funnet en grei rifle.. men så kommer det for en dag at dette er en .222 som er kamret for .223 uten at dette er endret hos myndigheter.

Er det noen som vet hva som er rett måte å gjøre dette på ?

Bør dette gjenspeile våpenets verdi , blir den redusert, da denne er endret fra orginal ..??

er altså på let etter en .223 bolt , gjerne tikka / sako etc...

Link to comment
Share on other sites

ja,, hadde faktisk det i tankene og ,, det er jo greit,, da er den ikke aktuell .. men hva koster ett nytt løp tro ? Jeg kan jo hjelpe vedkommende her, med å tilby prisen - kostnadene på ett nytt løp .. da er det jo sikkert bra saker ...

noe forslag til løp til en tikka ? link ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kamret om en Sako AI Varmint fra 222 til 223 hos Tonheim. De ordnet papiene og jeg fikk kort på 223. Optimal presisjon med det meste jeg prøvde.

 

+1

 

Min børsemaker kamret om, og jeg sendte bare melding til politiet.

Utmerket pressisjon på alt jeg har prøvd av amo/selvladet.

 

Kan ikke se noen grunn for at verdien skal være endret. Evt må den da ha gått opp ettersom tilgangen til fabrikk amo er bedre. + at du kan bruke 5,56nato

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se noen grunn for at verdien skal være endret. Evt må den da ha gått opp ettersom tilgangen til fabrikk amo er bedre. + at du kan bruke 5,56nato

 

Tilgangen til ammo er nok større og prisen på skuddene en del billigere, men en 222 med 1:14 twist kamret om til 223 fungerer ikke med 5,56 Nato. Den må ha 1:8 - 1:9 for å stabiliseres.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se noen grunn for at verdien skal være endret. Evt må den da ha gått opp ettersom tilgangen til fabrikk amo er bedre. + at du kan bruke 5,56nato

 

Tilgangen til ammo er nok større og prisen på skuddene en del billigere, men en 222 med 1:14 twist kamret om til 223 fungerer ikke med 5,56 Nato. Den må ha 1:8 - 1:9 for å stabiliseres.[/quote]

 

Dette probleme eksisterer ikke på min rifle ivertfall.

 

MEN, om det er eneste grunnen for å ikke kamre om, så synes jeg det er verdt å gjøre det likevell.

Link to comment
Share on other sites

en .222 som er kamret for .223 uten at dette er endret hos myndigheter

Men folkens, hvorvidt rifla skyter er vel ravendes likegyldig. Selger er i besittelse av et ulovelig våpen.

jeg sendte bare melding til politiet

Der eg bor må en søke ved kaliber bytte.

 

Men med tanke på vapen amnestien så burte dette kunne løses.

 

Nå føler eg meg som en GGG :oops::cry:

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Hei,

hvordan resultatet blir er mye avhenging av hvem som gjør jobben. Jeg har ei oppboret Tikka M55 fra 222 til 223, den går mildt sagt elendig, den var skutt ca 50 skudd med da jeg kjøpte den og jeg fikk den endret (lovlig selvsagt).

En kamerat av meg kjøpte og en brukt M55 etter meg som var oppboret, den er litt kilen men han klarer flere 5 skudds som dekkes med klistrelappen på 100m, forøvrig samme stigning på løpet. Ikke for å kuppe tråden, men om noen har forsag til gode europeiske løp som egner seg til 223 så svar gjerne, vet at stigninga bør være 1:10 til 1:8

Link to comment
Share on other sites

Snakket med politiet , som ville endre våpenets kaliber i forbindelse med handelen. slik at jeg i praksis får kjøpe en en .222 som er .223 :) fint med tenestemenn som er litt rasjonell.

så om det blir dette våpenet , så er det en gåte for meg om det går bra, da tidligere eier død, og enken selger dette. så i værste fall ser jeg ett løpsbytte her, noen som vet hva en kan regne med for ett tikka løp blånert ..

og hvem som lager bra saker der ,, flere her som er på let ser jeg :D

har en mini 14 fra før ,, så da forstår dere nok hvorfor jeg vil ha presisjon nå :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...