Jump to content

Hjelp til valg av kuler og krutt.


StianBB

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal nå begynne med lading selv (.308W). Ladeboken er på vei. Skal ut å kjøpe RCB ladesett på xxl som er tydeligvis billigst.

 

Per idag skyter jeg med Fusion 180 gr til jakt og American eagle 150 gr til trening. Det jeg vil lade er en kule til elgjakt, en til rådyr og en til trening. Ettersom jeg har forstått så er det fullt mulig å få ladet de forskjellige til å gå "hull i hull".

Når jeg nå ser på nett av forskjellige kuler så er det utrolig mange varianter, Swift-a,b,scenar.oryx osv. Går helt i surr enkelte ganger. Samme med krutt.

Kan jeg ha en kruttype til de forskjellige ladningene eller 2??

 

Står sikkert masse i ladeboken, men må være litt føre var også...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle valgt Oryx, hadde jeg heller gått for 10,7 grams varianten. Dette er en vekt som er bedre tilpasset 308, med inntrening nok på elg og muligheter for høyere hastighet/flatere kulebane. Denne kan du også fint bruke på rådyr. Men den er litt dyrere enn 11,7 grams varianten.

 

Jeg har ladet og skutt noen vilt (rådyr, hjort og elg) med 11,7 grams varianten i 308, med varierende hell. Noen fine slakt, noen ikke fult så fine.

 

Lapua er gull. Federal (Fusion er patronen) hylser er det forskjellige meninger om. Alt i fra at de er bløte, sprekker lett, til at de er kjempemessige.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg gjør det:

 

Trening: Sierra Matchking 168 grs

Jakt: Har noen Remington Corelokt og Rhino Solid Shank i 165 grs. Førstnevnte er vel ikke av de beste til matvilt i dag. Sistnevnte er ganske solid og passer nok best på de største dyra (fikk nå høre i butikken at de skulle være bra på hjort, men har hørt andre ting senere). Jeg skal jakte elg og hjort og kommer til å prøve Speer Deep Curl. Denne skal visst være rimelig lik Fusionkula. Har et par kompiser som er veldig fornøyd med Fusion i hvert fall, men det er jo delte meninger om den her på Kammeret. Men delte meninger er det jo om absolutt alt her likevel!

 

Krutt: Vihtavuori N-150.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...