Jump to content

Oppbevare annens våpen - kjapt spørsmål


wunderbaum

Recommended Posts

Fikk en forespørsel av en kammerat som for tiden er midt i et samlivsbrudd. Det vil ta et par måneder for han og få etablert seg i nytt hus/leilighet og han ønsket at jeg skulle oppbevare hans Howa boltrifle. Jeg har plass i skapet så for meg er det greit. Siden jeg ikke har lånt eller gjort noe slikt før lurer jeg på lovligheten av dette. Må vi skrive noe papir på dette ? Bør vi kontakte onkel for å klarere det?

Link to comment
Share on other sites

Nevermind, jeg fant ut av det.

§ 81 Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine

skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig

grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan

oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt

vedkommende har registrert sine våpen.

 

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis

varighet utover ett år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller

ammunisjon for andre skal selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til

oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt, dersom utlån av våpenet

er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser. De våpen og den

ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen,

skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige

oppbevaringen.

 

Moderator kan fjerne tråden

Link to comment
Share on other sites

Nja, er jo bare å skrive en utlånserklering for mars, en for april og en for mai f.eks. ikke noe hokus pokus med det. Selv har jeg oppbevart våpen for en arbeidskamerat i mitt skap i drøye tre uker. Tok da kontakt med politiet og fikm beskjed om at det var problemfritt. Skulle jeg bruke våpnet måtte jeg ha utlånserklering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi går veien om politimesteren og ber om tillatelse om å oppbevare den hos meg. Utlånserklæring blir missvisende da jeg pga jobb og hovedprosjekt knapt har hatt tid til å bruke mine egne våpen de siste åra.

 

Forespørselen kom brått på og jeg ble usikker på reglene da jeg tidligere mente å ha lest at det er forskjeller på håndvåpen/halvautomatiske våpen og utlån og oppbevaring hos andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...