Jump to content

Begynne med blodspor, hunden bare slikker blodet?


S.Arnesen

Recommended Posts

Hadde ett håp om å komme igang med blodsportreningen så fort som mulig og har nå testet to runder med min ett år gamle Enzo. Problemet er det at han gidder ikke å følge sporet, det er mer spennende å slikke i seg blodet :? Åja for di som allerede har tenkt tanken, han er en labrador :lol: mer spesifikt en blanding av labrador og Jamthund, mer opptatt av mat enn å jobbe for den. Hvordan oppmuntrer jeg til å følge sporet og ikke spise det opp? Testet med pølsebit i andre enden, men han kom jo aldri så langt før han mistet interressen.

 

20120603_124203_zps4aca4127.jpg

 

Mvh Stian Arnesen

Link to comment
Share on other sites

Ja. Er helt enig med det.

Du skriver den gerne vil slikke på blodet. Bruk så lite at der ikke rigtigt er noet at slikke på. Hunden lukter fint blod uansett mengde. Og så legge en hundefor pellet ret ved blodet, kanske ret op på i starten. Da forbinder den lukta med godis. Når det ligesom sitter inne, er det bare at gå roligt frem. Ikke tren for lenge av gangen. Bare en tre gange på de helt korte hold. Det er vigtigt at lade hunden finde pelletsen. Fordi jeg ville bruke pellet, er fordi den hurtigt er spist, og hunden blir ikke så distrahert fremfor en bit pølse som den kanske bruker 10+ sekunder på at spise. Dette tror jeg er vigtigt når du kommer lengere frem med treningen. Øk blodsporet en halvmeter eller såent i starten, til hunden finner ut at den finner pelletsen ved at flytte litt på seg. Når du kommer til lengere spor, kan du jo legge en pellets for hver 3-5-10 meter, så hunden finner ut at det er lurt at følge sporet. Men vigtigst av alt er, at hunden hver gang finner belønningen, og for en possitiv oplevelse ut av det. Vi eiere går også derfra med godfølelsen da. helt roligt frem, og masse tålmodighet. Vigtigt at tale med hunden roligt i en blid tone. Du kan fortælle en liten historie eller hva som helst, bare den høre din rolige stemme. Da veit den at den gjør det rigtige.

Held og lykke med en fin hund.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det kan være vanskeligere når hunden er blitt så gammel. Men jeg fokuserte på lek og morro.

Hunden skulle hele tiden forbinne det med lek. Startet med et spor på 10 meter, med pølsebiter i. Drit i om hunden tar sporet eller ikke. Bare la han gjøre som han vil de første gangene.

 

Men etter min mening, er du 9mnd for seint ut :winke1: , om hunden din nå er et år.

Jeg startet blodspor trening ved fylte 12uker, å han gikk sine første 600meter ved rundt 4mnd alder.

 

 

Samtidig er det en fin tid å trene blodspor på nå. Legg spor på snøen. Da klarer du å kontrolere om hunden går riktig. Hunden ser ikke blodet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri for seint å begynne å trene :)

 

Hunden din er rundt året - ta i betraktning at den antakelig er hormonflue for tiden. Da er det ikke særlig mye som trenger inn for å si det slik... :lol:

 

Ikke legg lange spor for det er ingen vits så lenge hunden ikke har skjønt oppgaven. Korte spor med mye blod - gjerne en liten godbit i - og massevis av ros når den kommer fram til sporslutt. Her er det om å gjøre å få poletten til å ramle ned - har den først skjønt tegninga så ligger hele verden for deres føtter.

 

Grunnen til at bikkja bare sleiker og ikke gjør noe mer er nok at den ikke har forstått hva den skal gjøre; det er andre gangen du legger spor for den.

Du kan med fordel komme deg ned på knærne og lukte på sporstarten sjølv og gjøre det såpass interessant at bikkja di bare MÅ sjekke hva du driver med :) Det er i alle fall èn måte å gjøre det på.

 

Ganske mange hunder bruker litt tid før de skjønner hva det er vi vil at de skal gjøre - men pass på å rose hvert lille steg den tar i retning av å spore framover. Men ikke overdriv heller - da kommer den kanskje utav det og lurer på hva det var nå som var så fantastisk... ros forsiktig og ha tålmodighet.

 

PS: å legge spor i snø vil jeg ikke anbefale for en nybegynnerhund. Isen får lukta til å kapsle seg inn slik at vitringsforholdene blir vanskelige. Og for en nybegynner vil vi at de skal lykkes hver gang og heller øke vanskelighetsgraden etterhvert som den får erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Sporing på snø og frost er ikke for noviser. Var det min hund, ville jeg rett og slett smøre meg med tålmodighet til tælan er ute av bakken.

(Hvis bikkja di er et skikkelig "matvrak", kan du heller prøve å gi den en (liten) skvett blod på maten av og til, fram til treningsforholdene er greiere.

- Da vil blodlukta være "kjent stoff" med positivt fortegn, når du starter sportreninga.)

Å trene med en hund som er årsgammel, og vel så det, er på mange måter enklere enn å trene med en helt ung valp, fordi en kan stille andre krav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte sportreningen når hunden var ti uker, 2m langt spor i hagen med masse godbiter i slutten av sporet, første dag brukte han evigheter på hver bloddråpe, snusa og sleika, det kan være litt frustrerende, men du må bare være tolmodig og la hunden skjønne hva den skal gjør så blir det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...