Jump to content

Valg av kombi og optikk


Tronic

Recommended Posts

Hei jeg vurdere og kjøpen en finnclassic i kaliber 1276/6.5x55, hva synes dere om den, med tanken på kvalitet på låskassen om den tåler en 9.3x74r dat kvaliteten sank litt etter tikka ble flyttet fra finland til italia

 

kikkerten jeg har sett på en zeiss duralyt 2-8x42 hva synes dere om den, hvilken alternativ er det i sammen klassen.

 

Takk på forhånd for svar

Link to comment
Share on other sites

Finn Classic er vel et solid valg. 6,5x55 er vel ikke det ihuga kombitilhengere ønsker mest i en kombi. Da er det mer R-patroner som gjelder. Men 6,5'en er jo et biiiittelite hakk billigere å skyte med enn R-patroner da!

 

Av optikk ville jeg sett på Leupold VX-R om du vil ha med lys (vet ikke om det er lys i den du vurderer?). Uten lys, gå for Zeiss Classic. Den moser det meste i prisklassen og er kompakt i størrelsen. Se på 1,5-6x42 eller 2,5-10x50. Duralyt er sikkert greit det, men om du søker på navnet her på forumet, vil du få opp tråder hvor ganske mange ikke er fornøyd, både når det gjelder optikken (mange synes den er uskarp i kantene) og teknisk (lys som slutter å virke). Har ikke erfaring med Duralyt selv, men etter å ha lest endel negativt, har det vært uaktuelt for meg å vurdere en slik. Kan hende gjør jeg noe dumt, men jeg er ufattelig fornøyd med Classicen jeg har, og den skal aldri byttes mot en Duralyt. :wink:

 

Sett på hurtigmontasje. Da kan du velge nærmest hva som helst av optikk og ta av og på ved behov. Har du fast montasje, eller kommer til å bruke det, sett på en kikkert som har minst mulig minsteforstørrelse, ellers kommer du til å slite ved raske skudd på kort hold i skogen.

 

Edit: Et par forslag til optikk...

 

Zeiss Diavari V (Victory) 2,5-10x50: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39496596&kwUnica=zeiss. Koster ca det samme som en Duralyt 2-8x42 med lys, men jeg ville heller hatt denne uten lys enn alternativet ditt med.

 

Zeiss Classic 2,5-10x50: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39397656&kwUnica=zeiss. Uten lys denne og, men nesten ny. To tusen rimeligere enn en Duralyt 2-8x42 med lys. Noe å gruble på i hvert fall.

 

Begge disse to alternativene har medforstørrende retikkel. Da er heller ikke lys så avgjørende å ha. Men skulle jeg hatt en av disse to på en kombi, ville jeg definitivt gått for hurtigmontasje.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...