Jump to content

Innsetting av sluttstykke i Brno 2-E-H


northtracker

Recommended Posts

Hei alle sammen, nytt medlem her!

 

Jeg har sjangs til å overta en Brno 2-E-H etter et familiemedlem som har falt bort. Børsa er godt holdt og har både lyddemper og Tasco 4x40 kikkertsikte, for ikke å snakke om at den kan bli min gratis :)

 

Så et spørsmål. sluttstykket/bolten var tatt ut av våpenet, og jeg har litt problemer med å få satt det korrekt inn i låsekassen (heter det vel) :oops:

 

Ved å holde avtrekkeren inne får jeg ført bolten helt fram. Problemet er når jeg skal senke hevarmen, det er komplett umulig å rikke den nedover. Jeg tipper at det har noe med tennstempel/fjør å gjøre men etter å ha fiklet med dette en stund trenger jeg tips om hva som kan/må gjøres.

 

Jeg satser på at dere her på forumet har erfaring med en så alminnelig børse som dette slik at jeg kan få et godt råd!!

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar El Gringo.

 

Har dere tips om hvordan jeg kan få spent slagfjæra?

 

Jeg forsøkte først å holde bolten i hånden og bevege hevarmen. Jeg tipper at det er slik man kan spenne fjæren når bolten er ute av kammeret, eller...?

 

Jeg klarte ikke å rikke hevarmen. Så satte jeg bolten forsiktig i skrustikka med en solid lærbit imellom. Ikke mulig å rikke hevarmen da heller.

 

Det er mulig at jeg gjør dette helt feil. Tar i mot flere råd......

Link to comment
Share on other sites

Kan den det stemme at denne børsa er en salongrifle (.22LR)? Isåfall skal det normalt ikke være tungt å spenne fjæra i sluttstykket. Siden du får sluttstykket helt inn, kan det kanskje være at sikringen står på? Jeg har iallefall en salongrifle der sikringen må være av for å få låst sluttstykket.

 

Men uansett så skal det være mulig å se om fjæra i sluttstykket er spent opp. Sluttstykket er mest sannsynlig flatt under. Hvis hevarmen heller ned i forhold til flaten på undersiden, så er fjæra spent ned. Hvis hevarmen heller opp så er fjæra spent. (Med forbehold om at børsa ikke har noe lurium-design... ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i solen å tatt et par bilder. Håper det kan klargjøre det jeg forsøker å si.

 

Dette bilde viser sluttstykket i børsa helt fremme, jeg kan som sagt ikke få hevarmen ned.

 

01xx5.jpg

 

Ovenifra

 

02gl1.jpg

 

Sånn ser bolten ut bakfra når den er ute

 

03ea6.jpg

 

Håper det er oppklarende.

 

Ja det er en .22 Det er vel en standard Brno mod 2 og ligner vel veldig på de fleste CZ 452.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

og takk for svar.

 

Svein, nå har jeg spraya og fyllt bolten med WD-40. Så får vi se hvordan det går. Det kan uansett ikke skade!

 

Børsa er svært lite brukt men har stått lenge, så den trenger nok rens, olje og stokkolje før bruk. Må bare se til at alt fungerer før jeg tar byråkratiet med å få den inn på våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Måtte ned i prøve hvor lett sluttstykket lar seg spenne opp/ned på mitt og jeg kan holde det i handa når jeg beveger hevarmen opp og ned.

Prøv å bevege tennstiften ved å ta en liten skruetrekker å sett den inn mellom hevarmen og tennstiften på undersiden av sluttstykket, da er tennstiften løs og problemet er relatert til hevarmen.

 

Vil også tro at du kan bruke noe mere enn handmakt når du prøver å løsne det, men ikke overdriv.

Link to comment
Share on other sites

Da er det nok størknet olje/fett/rust, du skal kunne bevege tennstiften uten store problemer på den måten, la WDen virke en god stund så skal du se du klarer å bevege tennstift eller hevarm litt da er det bare å fortsette og tilslutt vil du ha løst det.

 

På det første bilde ser det ut som det ligger gammel olje/fett og den størkner over tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...