Jump to content

Pistolnøtt, ikke veldig, veldig vanskelig, bare litt.


Trond

Recommended Posts

Jeg har tatt for meg tre pistoler, alle tre har vært brukt i Norge og de har et visst slektskap. Første spørsmål i tråden er hvilke pistolmodeller er dette og hvor i forsvaret ble de brukt.

 

1772variant_zpseeac4e5a.jpg

 

Det kommer et par spørsmål til når det første er besvart.

Link to comment
Share on other sites

Mer enn 100 mann inne og sett på nøtten - og ikke ett eneste forslag? Den øverste burde være veldig grei, den nederste er temmelig sjelden, men så spesiell at den burde også være nogenlunde grei. Det er den i midten jeg regnet med at folk skulle slite litt med, men her ser det ut til at alle sliter med alt?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling egentlig, men den øverste ser ut til å være post rokokko i stil, så da tipper jeg et sted mellom 1770 og 1810, sikkert tidlig i perioden.. Litt "google foo" tillsier da M1772, antakelig en kavaleri modell

 

De under ser ut som de er konvertert til perkusjon, og har en ekstra hanesikring - kanskje en gang mellom 1840 og 1860.

 

Vill tipping tillsier videre at den øverste er en kavaleri pistol, modell 1772, antakelig laget i Danmark.

 

De to nederste er litt kortere, så da er det kanskje arteleri pistoler.... Men konverterte modeller av den over... så kanskje m1772/1855 Artelleri pistoler

 

Klar for å høre at jeg har dummet meg ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trettvoll, du imponerer - veldig! Innertier på de to første (bortsett fra at det ikke er noe rococco på M1772, da må du tilbake til 1740-årene). Du har kanskje foretatt en smule lovlig juks på sidene mine, men det er lov. Jeg hadde faktisk trodd at den andre var enklere, men den tredje er foreløpig ikke på sidene mine.

 

Alle tre er militære varianter, brukt i Norge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he kult. Litt juks, set innrømmer jeg! Men veldig bra sider du har!

 

Jeg mente etter rokokko, skrev det kanskje litt rart. Men mente at pistolen var fri for den absurde barokk på speed pynten som var vanlig også på våpen i begynnelsen av 1700 tallet. Er på vei ut på skøyter med barna, men skal Google mer i kveld... Det var faktisk gøy :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at endel av dere ikke har sett den typen perkusjonslås som er på den nederste pistolen på bildet øverst i tråden før, men det er faktisk en variant forsvaret brukte i en periode og jeg har tre perkusjonspistoler med denne låstypen.

 

IMG_2373_zps178754a7.jpg

 

Her er den brukt på en Kongsbergprodusert pistol, heller ikke denne er særlig vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker, men kan den nederste være nedkortet og perkussioneret noe senere, med samme lås?

Kanskje med tanke på bruk, eller våpenhjelp til danmark under den andre slesvigske krig i 1864... eller noe :?

Men der hjalp jo ikke Norge til... Til stor forargelse for bla. Bjørnson og Ibsen....

Link to comment
Share on other sites

Det fremgår jo langt på vei av oppgaven som går ut på at M1772 ble gjort om til perkusjon for forsvaret ved to forskjellige anledninger, men to forskjellige utseender og til bruk to forskjellige steder.

 

Tretvoll har skrevet at den opprinnelige utgaven M1772 var en kavaleripistol og at den ombygde M1772/1855 var en artilleripistol. Spørsmålet er dermed hva er den tredje og nederste på det første bildet?

Link to comment
Share on other sites

Bildet viser marinens M1828 i flintlås- og perkusjonsutgave. Disse er litt spesielle - førstemann til å si hva som er spesielt med dem!

 

IMG_2383_zps4635827a.jpg

 

Dette er antagelig den første pistolmodellen som som ble gjort om til perkusjon av forsvaret i Norge, men det skjedde så avgjort ikke i 1828.

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss uenighet om når og hvor denne ombygningen skjedde. Jeg trodde at det skjedde på Carl Johans Vern i Horten fom 1836, andre mener 1837, og andre igjen mener at det skjedde i på Marineverftet i Kr.sand i 1832. Papirene til Marinen forsvant stort sett i forbindelse med bombing under WW2, så her er det vanskelig å grave frem nøyaktige kunnskaper.

 

I tillegg til at dette er venstrehåndspistolene fra to par, er dette også den første 100 % norske skytevåpenmodellen produsert på Kongsberg. M1821 jegerriflen var for det meste en kopi av danskenes M1807, M1819 pistolen en kopi av svenskenes M1807 og M1809.

Link to comment
Share on other sites

En tredje teori er at de er ombygd ved Fredriksvern Verft ved Stavern.

Dette er vistnok basert på at de ofte er merket med FRW på pipen.

Men som du sier, Lite skriftlig dokumentasjon om produksjonssted.

Takker for disse nøttene dine.Morsomme og lærerike.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...