Jump to content

7x57R Kalahari 8,1g/125gr


Bluto

Recommended Posts

Er sikkert som dere skjønner er jeg 99% grønn på lading.

ser at Kalahari leveres i kaliber 7,25/.285 som er riktig kaliber vist ikke jeg tar helt feil.

Har ikke tenkt å bruke drillingen på storvilt som krever >9gram kule (elg, hjort, villrein, villsvin, ulv og bjørn)

Er det noen som vet om det er mulig å lade denne med 8,1g/125gr Kalahari.

Det jeg tenker på er om det er nokk fart til at kula fortsatt ekspanderer på 100meter?

og hvilken fart (m/s) kan jeg regne med?

Den må jo holde 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand for at jeg skal kunne bruke den.

Har tenkt å bruke den til rådyr/småvilt som ikke er det mest hardskutte viltet.

Grunnen til at jeg vil prøve dette er at jeg ikke trenger så tunge kuler som oryx 10,1g/156gr.

 

Håper det er noen kloke hoder som kan hjelpe meg med denne tanken som kom opp i hodet mitt.

 

*Fikset formulering og "trykk-leif"

Link to comment
Share on other sites

Norma Kalahari 7x57R er fult lovlig til rådyr og mindre arter, det skal du ikke bekymre deg for.

Det skulle ikke forundre meg om den klarte energikravet til storvilt også, men siden Kalahari kula veier 125 grain er den uaktuell til storvilt i Norge.

 

Hadde jeg en drilling, ville jeg ikke brukt ammunisjon med homogene kuler selv om en eller flere kuleprodusenter hevder at det er problemfritt mht sammenloddingen av løpene. Hvorfor ikke velge tradisjonelt og jakte med tyngre kuler som inneholder bly?

Har du en rifledrilling(to rifleløp og et hagleløp) bør du også velge ammunisjon etter hva rifleløpene er regulert for.

 

Siden du nevner Norma, hvorfor ikke satse på eks Oryx jaktkule samt helmantel kule i samme vekt(hvis Norma selger det). Dersom drillingen din skyter godt med disse kulene, kan du bruke Oryx til vilt som krever ekspanderende jaktklule og helmantel til annet småvilt?

 

Skulle du finne på å jakte hjort, elg og annet så har du godkjent ammunisjon til det også...

Link to comment
Share on other sites

Er Blaser D99 jeg tenker på, den har frittligende løp så der er det ikke noe problem med loddinga, men godt poeng. Har prøvd oryx i 6,5 og da mistet jeg litt troen på denne, men tror jeg fikk en dårlig serie med kuler. Oryx kulene fungerte som V-max nesten... Liker litt mer "mekaniske" kuler som nosler partition, swift A-frame og kalahari som blir en plugg i værstefall. Men det er bare en smakssak. Liker tanken på å kunne bruke en lett kule og ferdig utvalget i 7x57R er dårlig så får vell kjøpe die og starte pressa. Takk for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den er fabrikkladet i 7x57R, men jeg ønsket en lettere kule siden jeg ikke skal bruke den på noe størren en rådyr. Så siden andre patroner med samme kaliber har kula så var jeg fristet til å lade denne selv til mitt bruk vist det var mulig. Så vist noen mener jeg er helt på gjordet er jeg glad for innspill

 

Har ikke nyeste utgave av ladeboka, kansje det står noe der?

 

Men du kan lese mer om kula her http://norma.cc/sv/Produkter/Komponente ... -Kalahari/

 

Norma norge http://www.norma.as/

Link to comment
Share on other sites

Surra og testet mye til drillingen når jeg fikk den. Etter hvert så ble det til å bare bruke ei kule til alt. Har landet på 140gr Nosler accubond og er fornøyd med den. Drillingen er jaktverktøyet og skal alltid være klar til bruk. Ingen rot med å lure på hva den er innskutt med osv.

KISS

Link to comment
Share on other sites

Jepp derfor må det testes med denne kula også... blir det bra samlinger så hadde jeg håpet å kunne gå for denne i børsa. Homogen, lettere, mindre rekyl, mer fart? og flatere kulebane. Ser dette som pluss og ikke minus. Nå er riktig nokk ikke drillingen noe langholds børse men er jo noen med super presisjon også. Så flatere kulbane kan være det siste lille som skal til at reven ligger stille. Men er åpen for innspill

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...