Jump to content

Godkjent feltbane for rifleskyting - slik kan det gjøres


Guest

Recommended Posts

Jeg ble bedt om å skrive om hvordan man oppretter en feltskytebane, så her kommer det. Det er mange som kan vel så mye om dette som meg (feks DFS’erne), så det er bare å kommentere, korrigere osv etter behov.

Her tar jeg høyde for en bane som skal brukes til organisert skyting, det vil si at det må søkes om tillatelse hos Politiet før banen kan brukes som tenkt. Jeg har delt det inn i seks faser for å gjøre det så oversiktlig som mulig.

 

Førse fase: Finn ett egnet sted i terrenget, og skaff grunneiers tillatelse til å bruke det.

Dette må vurderes; (DFS har et kapittel om det i sin anleggsforskrift)

- Er terrenget egnet for skyting, dvs er det ett populært turområde? Evt når på året? Å få skyte i et helårs turområde er feil bruk av egen tid; finn ett område som er lite brukt, iallefall på den tiden man tenker å skyte der.

- Egnet standplass i forhold til de kriteriene du ønsker, feks plass til én eller flere skyttere om gangen, skytestilling, osv.

- Egnet målområde, evt flere. Bakstopp for kuler er viktig, og noe lensmannen er opptatt av ved en befaring, det kommer jeg tilbake til. Enkelte bilder her på kammeret viser gonger hengt opp bra måter, enkelte andre ikke like bra; tenk på at kula bør stoppe så fort som mulig om du bommer, iallefall bør du se hvor kula stopper. Ett bomskudd som fortsetter inn i skogen er ikke bra, uansett hvordan man ser på det, med fare for å skadeskyte folk i værste fall, dyr, eller evt bare ødelegge friskt tømmer tilhørende grunneier. Rikosjettfare må også vurderes.

- Adkomstveier inn og ut av området, også stier. Disse utgjør ikke noe problem i seg selv, men man må ta hensyn til at de er der, og gjøre noe med dem når det skal skytes, feks sperre dem med sperrebånd og varselsskilt. Man bør kjenne terrenget så godt at man også vet om de veiene og stiene som ikke står på kartet.

- Lag en sperreplan på kartet, hvor du tar høyde for alle merkede og umerkede adkomstveier og hovedskuddretninger (feks med kompasskurs).

- Spør grunneierne om tillatelse til å bruke terrenget til formålet. Dette kan gjøres tidligere, men det er greit å kunne gi grunneierne svar på sikkerhetsspørsmål dersom de lurer på noe.

 

Andre fase: Søknad til lokalt Politi om å få avholde arrangementet i aktuelt terreng.

Dette må med i søknaden:

- Hva skjer når, hvor og hvordan. Dette kan være noe grovt, men må gi en god pekepinn så mottaker av søknaden skjønner hva som skal foregå. For mye informasjon er bedre enn for lite.

- Presisering av hvem som er grunneier(e), og at den eller de gir tillatelse til skyting i terrenget.

- Standplasser og skyteretninger angitt på kart, flyfoto, e.l, hvor også sperreplan er tegnet inn, så det kommer klart fram at opplegget er gjennomtenkt og sikkerheten er ivaretatt.

 

Tredje fase: Befaring med lokalt Politi.

Dette bør man ha kontroll på i forkant av befaringen, i den hensikt å kunne svare på de spørsmål som vil komme, og helst på de som kan komme:

- Hvilke adkomstveier man ønsker å bruke under arrangementet mtp å unngå farlige sektorer fra eventuelle andre baner.

- Sidebegrensninger på den aktuelle banen.

- Hvilke tiltak man vil gjøre på (hver enkelt) standplass for å redusere en eventuell risiko. Dette kan feks være: ”Skytterne starter stående med uladd våpen for å unngå utilsiktet avfyring med påfølgende overskyting over bakstopp på vei fra stående til liggende stilling.” Et annet eksempel på tiltak for å redusere risiko: ”Her vil jeg oppgi en avstand det uansett ikke er lenger enn, så skytterne har god margin til å skru seg bort, uten å skyte over bakstopp.”

- Ca hvor skal målene stå i terrenget mtp riskosjetter, bomskudd og eventuell overskyting. Dette er som nevnt meget viktig, da sikkerheten er lensmannens første prioritet.

- Det skader ikke å ta med varm drikke og noe godt å bite i, også til lensmannen.

 

Fjerde fase:

Siste forberedelser før skyting (så langt har jeg ikke kommet selv enda, men her er tiltakene som skal treffes):

- Dersom man kan tenke seg endringer i bruk av terrenget etter befaring må det godkjennes av lensmannen igjen. Hvorvidt det krever egen befaring avhenger av den enkelte lensmann, og –ikke minst- av det inntrykk man har gitt lensmannen på befaring; stoler han på dine vurderinger uten å måtte se det selv?

- Varsle skyting i nabolaget, gjerne med informasjonsark i postkassene i nærheten, heng opp info på nærbutikken, osv.

- Rykk inn notis i mest leste avis i området, om hva som skjer hvor og når, at det vil bli støy, og hvor de kan få svar på spørsmål. Dette fjerner klagegrunnlaget i stor grad, da folk har fått muligheten til å oppholde seg et annet sted om de ikke liker støy (dersom lyden vil bære til bebyggelse, vel å merke). En notis koster noen få hundrelapper.

- Rigg banene i henhold til plan.

- Sperr av veier i henhold til sperreplan, merk med advarsler som feks kan inneholde tekst i retning av ”Feltskyting foregår i perioden xx-xx. Uautorisert ferdsel forbudt grunnet fare for liv og helse, overtredelse politianmeldes. For spørsmål ring xxxxxxxx eller send e-post til xxx@xxx.xx

 

Femte fase:

Gjennomfør skyting i henhold til plan.

 

Sjette fase:

Rydd opp i området, fjern sperringer osv.

 

 

Dette ble mange punkter, men det er egentlig enkelt, og jeg vil anta prosessen er ganske intuitiv for de fleste som vet litt om skyting.

Har man først fått banen(e) godkjent slipper man å gjennomføre befaring ved neste anledning, men man må fortsatt søke/varsle lensmannen skriftlig før neste organiserte skyting. Jeg gjorde nylig dette med tanke på langholdsskyting, men fremgangsmåten er lik uansett, det blir bare litt mer av alt når det er langhold som er formålet.

Grundig forarbeid er nøkkelen til suksess, og gjør alt mye lettere med tanke på eventueller endringer og senere bruk av området til samme formål.

 

Dersom man bare skal til skogs å skyte litt for seg selv trenger man ikke søke, men man må ha grunneiers tillatelse, ellers er det vel å regne som brudd på våpenloven, såvidt meg bekjent. Selv om man bare skal skyte uformelt bør man gjennomføre ovenfor nevnte lendevurdering med tanke på sikkerhet, kulefang osv. Noen foretrekker også å ringe lokalt politi og varsle på forhånd. Det er man ikke påbudt å gjøre, men det kan spare politiet for en ekstra utrykning og skytteren for uønsket oppmerksomhet, samtidig som det gjør politiet vant til at det skytes litt rundt omkring. På den annen side kan det muligens bidra til å skape sedvane, som igjen blir til lov, og så har man innskrenkningene kommende eller gående, ettersom hvordan man ser det.

 

Jeg har sikkert glemt noe også, og det kan jeg alltids skrive inn når jeg kommer på det eller får det påpekt av andre som har gjort dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for responsen, jeg er glad jeg kan bidra.

 

Her er en avskrift av utdraget fra DFS sin anleggsforskrift (Takk M67) kapittel 8, slik jeg fikk det vedlagt fra lensmannen sammen med positivt svar på søknad (jeg klarer ikke finne den på lovdata, men jeg håper noen andre kjenner den igjen og kan legge ut link til hele forskriften):

 

 

8. Feltmessige skytinger.

 

8.1 Generelt

Med feltmessige skytinger forstås skyting mot figurer, selvanvisende eller manuelt anviste, på varierende avstander. Feltmessige skytinger skal foregå mot bakgrunnshøyde etter følgende bestemmelser:

 

8.1.1 Fjerntliggende bakgrunnshøyde for feltmessige skytinger.

Bakgrunnen i henhold til punkt 3.3.2. kan benyttes for feltmessige skytinger og skytinger med automatvåpen. Hvorvidt det farlige området kan begrenses til denne høyde må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Vurderingen skal omfatte:

- om særskilte sikringstiltak er nødvendige

- ildstillingens plass i lendet

- skyteretning

- ammunisjonstyper som benyttes

- plassering av målene i forhold til kulefanget der dette finnes, eventuelt utbedring av kulefanget.

 

Det farlige område begrenses i side etter bestemmelsene i kapittel 3, ytre sikkerhet.

 

8.1.2 Nærliggende bakgrunnshøyde for feltmessige skytinger.

Kravene til kulefang er de samme som i punkt 2.7. Bakgrunnshøyde skal minimum nå 4º over grunnlinjen. Det farlige området begrenses i side etter bestemmelsene i avsnitt 3, ytre sikkerhet.

Ved feltmessige skytinger mot nærliggende bakgrunnshøyde gjelder følgende krav:

- Målet stilles opp minimum 50 cm over rikosjettfarlig materiale. Siktelinjen til underkant av målet skal alltid ligge 50 cm over vegetasjon eller andre ting på bakken.

 

8.2 Feltskyting på baner.

Feltmål kan plasseres på alle baner etter alternativ 1-5. Sidespredningsvinkel blir som for geværbaner W=6 º og rikosjettvinkel følger bestemmelsene i punkt 3.2. Plassering av mål og standplasser skal angis i instruks for skytebanen. Kravene til indre sikkerhet fremgår av punkt 2.

 

8.3 Tilfeldige områder.

Områder som brukes til avvikling av sporadiske feltskytinger er underlagt samme bestemmelser om farlig område som avsnitt 3. Kravene til indre sikkerhet framgår av punkt 2.

 

8.4 Permanente feltområder.

Kravene til farlig område er som avsnitt 3. Kravene til indre sikkerhet framgår av punkt 2.

 

 

 

Spesielt punkt 8.1 med underpunkter er viktig, og mitt inntrykk er at det syndes en del mot dette rundt omkring. Det er forholdsvis enkelt å holde seg innenfor forskriften, og det er greit å være føre var. :)

Punkt 8.3 og 8.4 gir ikke så mye mening før man har hele forskriften, så jeg håper som sagt at noen vet hvor den er og legger ut link.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke rart jeg ikke fant den på lovdata. Ikke har Justis- og Beredskapsdepartementet noe med den å gjøre heller...

 

Hjertelig takk, Krister. Den er nå lagret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...