Jump to content

Restaurere Walther 4, eller ikke?


JanEL

Recommended Posts

Arvet en uregistrert pistol av bestefar, og har fått den registrert på meg.

 

Tilstanden er ganske slitt, da bestefar i alle år har hatt den liggende i bilen.

Kjekk å ha om jeg kjører på en elg var forsvaret hans i sin tid :?

 

I starten av krigen var han en del av "gutta på skauen" i Telemark. Og han har forklart at pistolen kom i et flydropp fra engelskmenn.

Og at den i utgangspunktet sannsynligvis er en del av det som ble inndratt av tyske våpen etter WW1?

 

Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med den.

Siden den er slitt, og jeg har tilgang på våpenverksted via jobb, frister det å levere den inn der for overhaling.

Men om denne har noe samleverdi, er det da best å ikke gjøre noe med den?

 

Alt virker. Og tilsynelatende før jeg har fått sjekket materialet for svakheter ser den ut til å være i full operativ stand.

 

 

Prøvd å finne litt info på nett. Ser flere auksjoner har ganske høy pris for en del år siden, selv om kvaliteten nødvendigvis ikke ser ut til å være på topp.

Ble konfiskerte/erstatnings-våpen etter WW1 merket på noen måte, før de eventuelt ble gitt ut igjen blant allierte?

Ut i fra markeringen kan det se ut som en Model4 - "Middle period " av "late Second Variant" med produksjon 1919-1922?

Ser ingen lisensprodusent stempler på pistolen som er nevnt i linken. Eneste er en N med et symbol over på kasse og slide.

http://unblinkingeye.com/Guns/Wm4/wm4.html

 

Walther4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, vil tro den er produsert etter krigen ut i fra sn som er rett over 100000. Men tyskerne måtte vel etter det jeg kan lese produsere en del materiale også i ettertid. Og gi som krigserstatning?

 

Men tanken har slått meg at den ikke kom som dropp, men en sammenblanding av historier.

Link to comment
Share on other sites

JanEL, hva tenker du på i forbindelse med overhaling? At noen med tilstrekkelig kunnskap går over den, ser at alt er i orden, pusser og oljer den inn? Eller er det snakk om ny finish? "Nedpusset og nyblånert" pleier ikke å hjelpe på et gammelt våpens samlerverdi. Jeg ville gjort minst mulig med den, utover vanlig puss. Måtte være å skrape bort evt. rust med en tom-hylse(messing).

Men, du gjør selvsagt som du vil.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Blir full glassblåsing og brunering eller blånering. Vil tro brunering vil være det beste?

De kan foreta en die penetrant test for sprekker også.

 

Denne har jo ikke noe stor verdi egentlig. Og vil vel aldri få det?

Jeg er mest ute etter noe å bruke en sjelden gang. Og denne er jo en kuriositet å komme med.

 

Finnes det noen som helst mulighet til kanskje å bytte den i noe som er mer brukbart eller kurant?

Link to comment
Share on other sites

Den kan godt ha kommet i flydropp - SOE kjøpte opp stort sett det som fantes på lager av sivile håndvåpen og ditribuerte til agenter og motstandsgrupper. De sendte også ut materiell som var erobret under aksjoner. Jeg har ikke sett Mod. 4 med slik bakgrunnfør, men kjenner til eksemplarer av Walther PP og PPK, samt P08 som kom til Norge enten med Shetlandsbussene eller i dropp. De fleste våpen med sik bakgrunn hadde britiske prøveskytingsmerker, Lugerne ofte også engelskspråklig merking av sikring og ekstraktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...