Jump to content

Hvor stort skal hullet være i en lyddemper for 3006


cvatican

Recommended Posts

Jeg skal ha en lyddemper for 3006 og ønsker den optimal for dette kaliberet.

 

Hva er diameteren for hullet i en lydemper for 3006? Eller, hva er den sikreste diameter for et slikt hull. Tenker på litt lang sikt hvor det blir slitasje på gjenger etc.

Er det forskjell på lengden på den gjengede delen for lyddempere på løpene eller er det standardisert (hvor lang er denne delen)

Har sett at lyddempere dekker endel kaliber og da blir jo dempingen mindre for de minste kalibrene?

Link to comment
Share on other sites

Hullet i en demper for kaliber opp til 7mm er vel 8mm+. Så for .30 kaliber kan jeg tippe 8,5-9mm ? Demperene må vel lages slik siden ikke alle dempere er helt sentrert på løpet innvendig. Kunne nok ha vært mye mindre spillerom hadde alt vært 100% nøyaktig.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Minst åpning er selvsagt det beste ,men en må ha noe klaring . A-Tech og Hausken ligger på ca 1 mm. over prosjektildiameter slik at for en kal .30 - 7,8 mm. ligger man på prosjektilkanal 8,5-8,6 mm. og for kal 6,5 kal. -6,7 mm.diam . ligger man på 7,6 .

 

På Schultz& Larsen derimot har man noe grovere toleranser. Her er " max 8" som er for kal.30 ,på hele 9,5 mm. For kal 6,5 mm. " max 7" er åpningen 8,5 mm. Denne er etter min mening mer passende for kal.30

S&L dempere for 224/ 5,56 har åpning 7,6 som passer bedre for 6,5 mm.

 

Lengden på gjenger kan være 14,5- 15 mm. inkl. frispor

 

Jeg erfarer at en våpenforretning nylig mente at en S&L 55 demper , som er den største, med prosjektilkanal på hele 9,5mm. kunne være ok å montere på en .223 rifle . En slik kombinasjon er selvsagt tøvete og vitner om manglende kunnskaper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...