Jump to content

Ny kikkert i 6000kr klassen. Tips?


S.Arnesen

Recommended Posts

Driver å leter etter en ny kikkert i 6000kr klassen. ser at xxl har zeiss duralyt til litt under 6 laken, men er det noen andre kikkerter jeg bør titte innom før jeg handler? Så at di hadde meopta med ca samme spesifikasjoner til ca samme pris f.eks. di har også en zeiss classic med ønsket specs til en tusing mer, men er den verdt det? Sånn jeg har forstått det så er duralyten arvtageren til classicen. Ønsker 50mm lysåpning eller bedre.

 

Har fulgt med på bruktmarkedet i en ukes tid, men ikke funnet stort å juble over dessverre :?

 

Alle tips tas imot med takk.

 

Mvh S.Arnesen

Link to comment
Share on other sites

Rart med de som sier at Duralyt er arvtageren til Classic. Duralyt har vært på markedet i tre, fire år nå, og merkelig nok er ikke Classic ute av produksjon enda... Og jeg vet om flere som er misfornøyd med Duralyt, mens jeg aldri har hørt om noen som er misfornøyd med Classic.

 

Det skrives ganske mye om begge to her på forumet, så et lite søk, vil gi deg noen svar. Jeg ville i hvert fall valgt Classic foran Duralyt hver eneste gang (men nå har jeg jo to Classic'er da, en 2,5-10x50 og en 7x50 - glimrende begge to - selvfølgelig... :wink: ).

 

Dersom du er ute etter et sikte med lys, ville jeg også tittet på Leupold VX-R. Har glant litt gjennom dem og likte hva jeg så. Robust greie, med fint retikkel. Ville selv valgt denne foran Duralyt etter hva jeg har lest her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Frå tid til anna har XXL Zeiss Classic 2,5-10x50 til 6000,-

 

Folk kan meine mykje om mangt når det gjeld optikk, men eg er ganske klar på at dette et utvilsomt det beste kjøpet ein kan gjere i Norges land!

 

Ja,Meopta Meostar er ein svært bra kikkert i forhold til pris, Men Zeiss Classic har det vetle ekstra i skarphet som kjem til sin rett dei siste minuttane før skumringa tek overhand. Eg har hatt begge, og det er ein forskjell i skarphet i skumring. Begge er like lyse, men Zeiss er bedre på skarphet.

 

Hvis du ikkje vil ha Zeiss Classic hadde eg personlig valgt Meostar. Like klar som Zeiss i dagslys, og bedre enn S&B Classic i skumring.

Link to comment
Share on other sites

jeg har både classic og leupold vx-r. er fornøyd med begge 2, men optisk sett syntes jeg classic`n er hakket bedre enn vx-r.

Men vx r har jo lys, det har jeg ikke på classic`n, så kommer vel litt ann på hva du liker..

 

Kan anbefale deg begge to, begge er ok kikkerter :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips folkens. Jeg fikk tittet igjennom både burris four x, zeiss classic 2.5-10*50 og duralyt 3-12*50 i går efta i mørket. Mitt utrente øye så ikke store forskjellen på di tre, så jeg endte på duralyten. Burrisen lå til 5400 og duralyten fikk jeg for 5600, så jeg endte med zeissen rett og slett fordi jeg hadde lyst på zeiss :oops: fikk beskjed om at jeg hadde 100% fornøyd gsranti i 90 dager om jeg ikke skulle bli fornøyd med den. Så tok sjangsen :D

 

Tror du faen ikke jeg var så dum å kutte pipa på 308'n til 43cm Trond, minimuns løpslengde i sverige er 45cm, så jeg må bruke remington min i 30-06sprg når jeg drar på villsvinjakta i morgen. Denne gangen blir det åtejakt og drivjakt med hund, så det blir spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Tror du faen ikke jeg var så dum å kutte pipa på 308'n til 43cm Trond, minimuns løpslengde i sverige er 45cm, så jeg må bruke remington min i 30-06sprg når jeg drar på villsvinjakta i morgen. Denne gangen blir det åtejakt og drivjakt med hund, så det blir spennende :D(Fixa sitatet. Jegermeistern.)

Haha.3006en gjør vel ikke noe dårligere jobb den. Du må si ifra neste gang du skal på grisejakt. Det vil jeg være med på.

skal handle kikkert selv nå, var det xxl du kjøpte duralyt? 3-12×50?

 

Så må jeg bare gratulere med nytt kikkerør

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg gjøre Trond. Skal ikke se bortifra at det blir en tur igjen iløpet av våren, tidlig sommern.

Ja 30 06'n er nok tilogmed mer effektiv. Grunn til at jeg kunne tenkt meg å bruke 308'n er lyddemperen. Har fått klarsignal av svenska polisen at jeg får lov å jakte med demper i sverige.

 

Takk for det :D Er ikke vandt til gode europeiske kikkerter, så duralyten blir nok uansett ett steg opp for min del. Bestilte den på xxl ja, fant den til 5700 på finn.no, så fikk den noen kroner billigere siden xxl har prisgaranti.

Link to comment
Share on other sites

uten lys. kikkerten skal stå på weatherby 308'n og den får jeg ikke jakta svin med på grunn av løpslengden. Så duralyten havner på weatherbyen så den kan få gjort nytta si her i hjemlandet. Skal på hjortejakt på vestlandet til høsten, men det skal ikke være noe problem uten lys det :) Remington'n får være villsvin børsa, den har en bushnell sak på seg med 50mm lysåpning. den har jeg brukt to ganger før og er mektig imponert over hvor god den var midt i svarteste skåne skauen. selv uten lys. hehe

 

Forferdelig frustrerende at j&f la ut den dagen etter at jeg bestilte meg duralyten :trist: ikke det at den så noe videre pent behandlet ut men :? Foretrekker å kjøpe nytt egentlig, får ikke like bra kikkert, men vet ihvertfall at jeg får med garanti osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...