Jump to content

Sandboks for kronografering?


barerobert

Recommended Posts

Jeg skal bygge hobbyrom sammens med faren min og han syntes det hørtes ut som en god ide å kunne kronografere innendørs for å slippe å måtte dra ut for å skyte.

 

Så det jeg lurer på er om en delvis igjenbygd sandfelle vil være nok til å ta imot .308 kuler på 1-2 meters hold?

 

Tenker å bygge den 50cm bred og høy, og 2 meter lang med sandfelle på 1 av de 2 meterne.

 

Hva tror dere om ide'en?

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

Du tenker at tre kan gjennomskytes på sidene?

Jeg tenkte på det og skal lage en skytebenk som låser av rifla når dette skal brukes. Eller høres det uforsiktig ut?

Avlåsingen vil holde rifla så stødig som man får den uten å bruke skrutvinne.

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

Sanda bør være tørr, våt sand og kuldegrader blir fort noe helt annet enn en kulefanger.

Er det ikke bare å bygge en utendørs versjon først, herje litt på trygg avstand og dimensjonere boksen til dere er sikker på at dere er trygge?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Lag kulefanger av x-finér og fyll opp med granulat. (Små plastikkpærler) Skjær ut et rundt hull i front som du tetter med gummi fra f eks lastebil/ traktorslange. 20cm stopper en 22lr med god margin. Hvor dyp den må være for 308 vet jeg ikke. Apropos å skyte inne..For ca 100 år siden, prøvde jeg min fars 30-06 inne i trevarefabrikken hans. Blir litt trykk, liksom... Ikke var det stort mye støv i tak og vegger, heller;-)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt planer om dette lenge. Tenkte å lage meg en lyddemper av en stor plasttønne, med et lite hull man kan stikke børsetuten inn i, og lage et slags kronograferingssystem inni den eller rett utenfor. Hadde vært veldig kjekt for utvikling av ladninger

Link to comment
Share on other sites

Det med skyting inne i mindre rom f.eks en garasje er ikke å anbefale uten demper. Her for en tid siden i forbindelse med en liten test dro jeg av et skutt med rekylbremsen på inne i en garasje, for å si det slik jeg er sikker på at platene biler utover den dag i dag :mrgreen: ble med det ene skuddet :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette høres litt skummelt og veldig spennende ut. Å prøve en prototype ute først tror jeg er en god idé.

 

30Ihmsa, hvorfor plastikkgranulat istedenfor sand? Kan ikke skjønne at det skal være mer effektivt, heller mindre skulle jeg tro siden vi snakker mindre masse. Og det blir vel fort dyrere å kjøpe i litt kvanta enn sand?

Link to comment
Share on other sites

Skutt en del inne med både pistol og rifle. Har brukt 2x25kg sekker med tørr sandblåsersand som kulestopp. Selv FMJ 308 i 900m/s og 400gr 45-70 i 700m/s har stoppet 10-12cm inn. Blir noe jævelig med lyd og lurt å sette opp et vindu for å ventilere trykket ut. 2-3 skudd med rifle så er det så mye kruttrøyk at man må forlate og lufte ut rommet.

Link to comment
Share on other sites

@Lindskog. Fordi granulat tar opp energi mange ganger bedre enn sand. Sand komprimeres, men det skjer ikke med plastkulene. Dyrt? Kanskje. Men du har kulefanger rimelig leeenge. Bor man i nærheten av Notodden eller Folldal, kan man hente direkte fra produsent. Var Norfolier som hadde fabrikkene før, men de gikk konk i fjor og jeg husker ikke sikkert hvem som kjøpte de. Møllergruppen, mon tro? Kan hende man kan få tak i fra forsvaret om man kjenner noen som kjenner noen...osv. De bruker granulat i veggene på de treningsgreiene sine.

Link to comment
Share on other sites

Apropos hoggestabber og slikt, jeg har skutt på ganske grove trestubber med helmantlet 6.5x55, og det blir ikke mye kulefanging ut av det, for å si det sånn.

 

Skal man stoppe .22LR holder det jo med to lag med planker med litt luft imellom. Har skutt en del på ca. 50 m med salongrifle med blinkende stiftet til en gammel pall, og da blir det gjennomskyting av første planka og full stopp på neste.

 

Så det har mye å si hva man skyter med og skal prøve å stoppe ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...