Jump to content

Redusert .222 rem.


Ole-Johan

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd litt reduserte ladninger i .222 på rådyr? Jeg kunne tenkt meg Norma 55 grs Oryx til all-round fugl og rådyr, men synes da at utgangshastigheten på fabrikkladningene er unødvendig høy (trenger ikke kulebanen, kryper heller nærmere). Kulen vil ikke oppføre seg dårligere i Rådyr med en hastighet på 750 ms, og være langt roligere i fugl.

 

Noen som har prøvd? Tenker på info om kruttype, presisjon og effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kommet så langt i forskningen enda, litt fersk når det gjelder 222 og har så langt bare ladet til full pupp. I følge QL skal man klare en slik ladning med krutt i N340/350/3N37-klassen, men med såpass raske krutt går trykket fort i taket. Tregere krutt er tryggere, men gir også lavt maxtrykk og alle de problemene det medfører. Så svaret vil avhenge veldig av hvilken type lader du er og hvor mye erfaring du har, pistolkrutt og maxtrykk i riflepatroner er for viderekommende.

 

N110 virker som et trygt alternativ, i følge QL ligger max for 55 Hornady SP på rundt 15-16grs med en hastighet på 900m/s, 12,5 gir ca 750m/s. Dette er bare teoretiske tall, så vær forsiktig.

 

Edit: Mas36 har et gyldig poeng, en slik ladning vil ikke være lovlig på rådyr. Med en 55grs kule må man opp i 850-900m/s avhengig av BC for å nå kravet, selv med en 63Sierra må man opp i 820m/s. Da vil N110 være i grenseland, men N120 eller 130 burde fungere greit.

Link to comment
Share on other sites

fabriksammo i 222 med Oryx funker helt greit!

Har 223 selv, den er litt i "kvasseste" laget.

222 er egentlig den beste av 5,6mm patronene til rådyr.

Hadde 222 i en Tikka før, var mer fornøyd med virkningen på den en jeg er med 223 i dag.

Likte best 55grain Lapua SP i 222 ladet med 21grain N133.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Ja begynte å tenke på anslags-kravet.. Jeg har ladet leeenge, men bare standardladninger. Og vil fortsette med det, har litt mere å gå på da m.t.p. variabler man har liten kontroll på.

 

.222 rem er gammeldags, men som det sies den beste .224 for rådyr. Høyere hastighet gir bedre kulebane, men dårligere "terminaleffekt" med unntak av ved "varminting".

 

Får vel gå for fabrikkladninger da, slik at man tilfredstiller loven. Eller pipe om med en riflestigning som stabiliserer 70 grs X. Noen med Quick-load som kan si hvilken hastighet en 70-grainer må ha for å tilfredstille kravet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...