Jump to content

Billigste ammo og rifle ?


Batman123

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte å spørre dere gamle kloke eller unge kloke ( i fare for at noen ikke tør å svare :wink: )

 

Hva er den billigste ammunisjonen ( bortsett fra .22 ) ?

 

Skal jo ikke bli ruinert etter en lang økt på banen :winke1:

 

Hvilke rifler er billige ( type nybegynnernivå ) , men allikevel ikke slik at jeg treffe over hele blinken på 100-400 m ?

 

Gjerne en som passer i en GRS-stokk etterhvert siden jeg har skutt en del Cz 455 med denne stokken og den sitter meget bra.

 

Trenger ikke optikk da jeg har en ok kikkert og en bra diopter å velge imellom, men vil gjerne at det er lett å feste skinne på eller at det allerede sitter fester der.

 

Den trenger ikke være særlig skikket til jakt. Til det har jeg .22 , 6.5 og 7.92.

Link to comment
Share on other sites

.223 har jo veldig billig ammo da, om du kjøper billige merker i større kvanta. Men om de er så himla bra ut mot 400 meter er jeg mer usikker på.

 

Rimelig rifle her, men 5 000,- er kanskje mye?: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39073176&kwUnica=.223

 

Ellers er vel 6,5x55 omtrent like billig å skyte med. Her en billig Mauser M98 med selvlaget stokk: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38503875&kwUnica=6%2C5x55. Kanskje ikke verdens vakreste stokk, men sikkert funksjonell, og om du skal få på GRS-stokk, spiller det vel heller ikke så stor rolle.

 

Ellers, hva er galt med å bruke en av de riflene du har? Du kan jo kjøpe mange skudd for det ei rifle koster.

Link to comment
Share on other sites

loundenboomer: ja de så jo bra ut. xxl-siden var selvfølgelig nede :trist:

 

hogstad7: Ja det er nok sant, men er ikke alltid disse våpnene er ledig. Det er problemet med å låne bort :shock:

 

Hvor billig kan en få 6,5x55 egentlig? Er nok billigst ( og mest nøyaktig ) å lade selv, men alt ladeutstyret fra familiens DFS-dager ligger langt inne på et loft og jeg har ikke så mange tomhylser heller akkurat nå. Gidder ikke å stelle i stand bare for å lade noen få.

 

Er det 308/30-06 som er billigst? Sliter litt med nøyaktigheten med denne med demper på ved lange hold de gangen jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Noe brukt noe i .308.

Er alltid billig NATO-ammo tilgjengelig på de fleste skytebaner. Enkelte mindre våpenbutikker har nok også noe n***r-NATO liggende du får for en slikk og ingenting.

 

Jeg ville styre unna eldre versjoner av Remington 700 (Pre 2000). Man kunne klikke flere natoskudd i en slik uten at de gikk av, men stappet du dem i en gammel Sako så gikk de av uten problemer. Nyere av de tror jeg ikke har så store problemer. Må nok få lånt meg ei slik en dag og se om den lever opp til mine forventninger :mrgreen: (har jo stor customizing potensiale).

 

Bortsett fra det, så skriker det jo Remington 700 av spørsmålet ditt 8)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ville styre unna eldre versjoner av Remington 700 (Pre 2000). Man kunne klikke flere natoskudd i en slik uten at de gikk av, men stappet du dem i en gammel Sako så gikk de av uten problemer. Nyere av de tror jeg ikke har så store problemer. Må nok få lånt meg ei slik en dag og se om den lever opp til mine forventninger

 

 

Nå har jeg en 1998 Remington 700, har kjørt x antall nato skudd gjennom den uten problem... Så du må ha vært uheldig, kjenner fler med eldre Rem700 rifler som også kjører nato skudd i de uten problem...

Link to comment
Share on other sites

Weatherby vanguard i 308win på xxl. Denne koster 2990kr og er veldig mye bøsse for pengene. Kjøper du en ny stokk til denne så har du en god børse i lang tid fremover. Denne er produsert på samme fabrikk som howa 1500 og er i bunn og grunn samme børsa, jeg har denne og har brukt både stokk og avtrekk til howa'n. Stokker får du til rundt tusingen. Både grs og kkc lager stokker til denne.

 

Xxl selger også partizan ammo til 4-5kr smellen som går meget bra i denne børsa (dette kan jo være individuelt pr børse, men vi har testet denne ammoen i tre vanguarder og har hatt gode resultater.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...