Jump to content

Pistol og "åpen" våpensøknad


Mightymoo

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe en 9mm pistol til feltskyting. Vurderer å kjøpe brukt, men er usikker på hva som vil dukke opp på markedet. Så vil ikke binde meg til ett spesielt merke eller løpslengde. Både 5 og 6 tommers løp er under vurdering.

 

Er det mulig å legge inn en "åpen" våpensøknad uten å presisere merke, men kun legge inn at det er 9mm og men løpslengde 5-6 tommer?

 

Vil det avslås?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det praktiseres forskjellig, men i Tønsberg/Vestfold kunne jeg søke åpent mot forhandler, eller definert mot privat, fikk ikke søke på "9mm, i tilfelle det dukker opp noe jeg vil ha".

 

Med andre ord, ta en telefon til de som administrerer det der du bor.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med våpenkontoret i Oslo.

 

Du trenger kun føre på "Pistol" og "9mm". Ikke løpslengde etc. Da har man en fin og åpen søknad.

 

Videre så trenger de ikke annen dokumentasjon enn kopi av våpenkort/startkort hvis du fikk innvilget en våpensøknad på håndvåpen ifjor.

Har du ikke fått kort for 2013, kan kort for 2012 benyttes frem til 1. mars ifm søknader.

Link to comment
Share on other sites

Feltet for løpslengde brukes for rifler og hagler siden forskriften angir minimumskrav. For håndvåpen er det ikke nødvendig å fylle ut dette.

Typebetegnelse spesifiseres for de våpentyper som er underlagt spesielle krav til godkjenning, altså halvautomatiske rifler.

Fabrikkmerke og serienummer, samt opplysninger om selger fylles ut kun dersom du har bestemt degfor ett spesifikt våpen og skal kjøpe det fra en privatperson. Det er ingenting i veien for å kjøpe privat med en tillatelse som er innvilget uten disse opplysningene angitt så lenge våpenet samsvarer med tillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...