Jump to content

Hjelp . Nosler hpbt 155 grains + Norma 204 Ladedata?


BMF

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er helt blodfersk som hjemmelader, så jeg har et kjapt spørsmål her. Jeg skal lade 30-06 patroner. Har Nosler hpbt 155 grs. kuler og Norma 204 krutt. I ladebokens utg. 6 er det data for 150 grs. kule, så hopper det opp til 165 grs. Samme på Normas webside. Har også sjekket Noslers webside, men der har de ikke data for Norma krutt.

 

I ladeboken står det f.eks : 150grs. kule / Norma 204, Ladevekt 57 grs.

165grs. kule / Norma 204, Ladevekt 54 grs.

 

Er det da sånn at 155 grs. og 160 grs. kuler gir ladevekter på henholdsvis 56 og 55 grs?

 

Jeg har tatt vare på alle mine engangsskutte hylser, og har de sortert etter hvilket gevær de er skutt i. Jeg har i første omgang bare Lee collet dies, og tenkte å bare halspresse hylsene første gangen(e). Har nå halspresset 32 hylser. De går helt glatt i kammeret før pressinga også, så jeg har bare presset halsen slik at kula sitter godt. Har hylser fra Norma jaktmatch.

 

Jeg trenger bare en liten dytt i riktig retning her, så er jeg i gang.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville starta med ladedata 2 grain under max for 150gr kula og lada meg oppover med 1 grain til jeg finner trykktegn som litt tyngre hevearms løft merker etter utkaster i hylsebunnen.Når du får disse tegna,da har du for høyt trykk!!Når du nærmer deg max kruttvekta på 165 gr kula har du nok ladda for hardt med ei 155gr kule.Mest sansynlig vil du stoppe på 1 til 2 grain over maxkruttvekta på 150gr kula.Hviss noslerkula er en copetittion matchutgave ville jeg enkelt ha brukt data for 150gr kule da disse er ment for papp.Hviss max hastighet er det du er ute etter ville jeg ha kjøpt ei rifle i 300 magnum.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar...

Men jeg får ikke helt regnestykket ditt til å gå opp.

Jeg har ladeboken utg. 7., og i følge den er:

 

2 grain under max for 150 gr. kule : 57 gr.

Max kruttvekt for 165gr. kule : 56 gr.

1 - 2 gr. over max for 150 gr. kule : 60 - 61 gr.

 

Hvis jeg starter 2 grain under max for 150gr kula, så har jeg jo allerede passert max for 165grs.

Og kan man uten videre bruke data for 150gr. kule til 155gr. kule?

 

Jeg er ikke interesert i max hastighet, skal bare ha ammo til trening. Det eneste kruttet jeg har er Norma 204, og de eneste kulene er Nosler custom competition HPBT 155gr.

Som sagt så er dette de første patronene jeg lader. Hvordan finner dere start + max ladning for 155gr. kule, hvis dere bare har data for 150 og 165 gr?

 

Jeg har også litt plunder med kuleisetterdia. Det virker som om den er for dyp. Hylsene mine er nøyaktig 63 mm lange, men dia treffer hylseholderen før den begynner å lage krymp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg resonerer slik at det er kortere vei fra 150gr til 155 enn i fra 155gr til 165gr.

Altså ved å bruke 150gr data minus 2 grain er du der du skal være sånn ca.

Nosler cc har forholdsvis kort bæreflate og dette skulle være trygt.

Eller du kan starte på maxdata for 165gr og du får da en ladning godt under max og du kan lade deg opp mot max for ditt våpen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...