Jump to content

.17 Rem vs .204 Ruger ved pelsjakt på rev?


Mikkel

Recommended Posts

Hvilke av kalibrene ville kammerater med erfaring anbefalt til revejakt hvis både pelsen og effektiv avliving er målet? Kunne tenkt meg en .17 Remington en gang i fremtiden til slikt bruk, men slike rifler er det ikke så lett å få tak i. Derfor tenkte jeg at det kanskje er lettere å få tak i ei ny Remington eller Ruger i .204? Hvordan er det med .204'en og gjennomskyting?

Link to comment
Share on other sites

Fungerer bra begge to, har hatt en .17 som revebørse i mange år men byttet til .204 samme året som den kom på markedet. Såvidt jeg husker fikk jeg gjennomskyting en gang med .17 (noen mantelbiter satt i skinnet såvidt det var hull på utgangsiden, liten revunge midt på sommeren). .204 har det også forekommet gjennomskyting men svært skjelden og bare med 40 grs kula, har ikke skjedd meg med 32 grs så langt i hvertfall. Rifler i begge disse kal får du fra flere produsenter som CZ ,Remington, Kimber,Ruger (.204) og nå også Blaser (.204) Kansje flere også men det var disse jeg kom på i farten.

Link to comment
Share on other sites

Er bare å få tak i en donor rifle med 222 patron familie støtbunn så kan du velge selv 17 Rem eller 204 Ruger og få satt inn nytt løp.

Jeg valgte 17 Rem og fikk satt inn ny pipe i 222 Sakoen min.

Pelskadene har vært klart mindre eller manglende sammenlignet med 222 og 40 grs V Max, dog med bare 7 rev så langt denne sesongen. Jeg bruker for tiden 25 grs Hornady HP.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det blir .204'en som blir mest aktuell, da den i teorien også kan brukes på rådyr. Ikke det at jeg ser på kaliberet som egnet til rådyr, men det bør være et lekkert beverkaliber. Husker avdøde Svein Solli mente at kaliber .17 Remington egentlig var et kjempefint beverkaliber. Da bør .204 iallefall være godt egnet som rev og beverkaliber. 30 grains kuler til reven, og 40 grains til bever.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...