Jump to content

Sprekk/separasjon i hylsehals - hvorfor?


ko-stens

Recommended Posts

Skulle lade opp noen Winchester 46 matchkuler i .222 for en kamerat. Ladet opp noen skudd før jeg gjorde det jeg skulle gjøre først, sjekke hylsa... Der oppdaget jeg sprekk på tvers i overgangen hals/"skråning" (hva kalles det egentlig!?).

 

Bendte litt på kula, og vips, knekt. Skulle ikke mye krefter til. Greit å finne ut dette før en slipper kula av gårde.

 

Men hva kan dette komme av? Ladet mange ganger? Mente at om man får hylseseparasjone, skjer det nederst på hylsa? For hardt ladet tidligere? Jeg har ikke ladet disse før.

 

Hva kunne skjedd om jeg ikke hadde oppdaget det?

 

Blir i hvert fall å sjekke hver eneste hylse med lupe før jeg putter i flere kuler!

 

Har tatt et bilde av den ene patronen:

 

20130112_211745_zpsab0a56ad.jpg

 

Dette er altså etter at jeg har brukt litt makt, men en ser da hvor sprekken var. Det er for øvrig Normahylse.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange ganger de er skutt fra før, så får være veldig nøye med å se over dem før jeg putter i krutt og kule. De skal for øvrig skytes i en kombi, så en vil jo se om det har skjedd noe når en tar ut hylsa etter skudd i det minste, men jeg liker ikke helt det der. Har sendt melding med spørsmål om antall ladninger, så får se når en får svar!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. :)

 

Har snakket med karen, og han mener de IKKE er ladet om igjen noengang. Merkelig. Jeg vet det ikke er pressa mi som har skylda, for da hadde jo mine .222'er også vært slik.

 

Vil tro hylsene er veldig gamle. Han har fått dem selv, for lenge siden, og de skulle være engangsskutt. Men, det kan jo hende det har lurt seg med noen som faktisk har vært ladet om igjen da. Han ble litt usikker. Engangsskutte Normahylser skal ikke være slik.

 

Har klart å få til sprekker der selv en gang, men det var med Federal nikkelhylser hvor jeg hadde slått ut kula med kulehammer. Hadde klart å lade 50 patroner uten tennhette (og skjønte det ikke selv da jeg sølte kruttkorn rundt omkring, flaut :oops: ), men da ble hylsene svekket i halsen og sprakk under avfyring etter ny kuleisetting. Ingen separasjon, men sprekk på samme sted. Så kan hende noen har vært hardhendte med de søte små.

 

Uansett, skal se NØYE over alle sammen. Skal tjuvlåne det nye, digre, forstørrelsesglasset til jentungen. Gløding høres interessant ut, så det kan jeg sikkert prøve!

Link to comment
Share on other sites

Sjekke om det er grønn Irring innvendig.

 

Fikk i fjor 300 stk 6,5 norma hylser av en tidligere kompis.

Han hevdet disse var bare skutt engang, og var 1år gamle.

 

Hylsene separerte inni dien.

Lyste med lykt inni hysene, så da at de var helt grønne.

 

Vefas fikk disse gratis.

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Har fått endel flere hylser fra han, og de aller fleste har en liten bulk/sprekk der. Kjørte dem i hylsevask (ultralyd) og har prøvd å se om det er noe innvendig. Det er en liten utoverbulk, så jeg har en teori om at det kan være hakk i kammeret. Har også brukt forstørrelsesglass for å se om det bare er bulk, men det er vanskelig å se.

 

Vurderer å lade opp noen av disse for å se hva som skjer, rett og slett, men det er kanskje risikabelt? Skal i hvert fall lade opp noen skudd med hylser som aldri er skutt med, så får en se om det blir merker på disse. Blir det det, er det garantert våpenet det er noe med.

 

Pressa mi er det ikke noe galt med i hvert fall, siden ingen av mine hylser har slik bulk, selv etter fem, seks omladinger.

 

Vet ikke om det går an å få gjort noe med kammeret om det er det som er problemet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...