Jump to content

håndkikkert


shoelock

Recommended Posts

hei :)

 

har planar om ein ny håndkikkert, skal for det aller meste brukast til reinsjakt.

har tenkt og legge ein del pengar i han, sidan ein kvalitetskikkert kan vare "livet ut"..

kva er det minste ein må gi for ein bra kikkert?

kva er eventuelt forskjell på ein slik en eller for eksempel ein zeiss til 20-30 lappar?

merkar ein stor forskjell? er det verdt pengene?

 

litt surt med ein fillekikkert på reinsjakt, mens ein høyrer om folk som ser dyr kilometervis avsted :P

 

Har du erfaring med ein kikkert du kan anbefalle, eller har god greie på kikkert?

ta gjerne og kommenter her, med forskjellige typer og prisklasser :D

Link to comment
Share on other sites

Typisk for reinsfjellet vil du ha en som ikke er for tung og forholdvis kompakt.

En kvalitets 8x32 eller 10x32 , eller om du ikke er redd for å bære så går en 8x42 eller 10x42.

En 42mm vil typisk gi litt bedre komfort om du skal speide mye, men en 32mm er lettere å bære og holde.

Smaksak dette med forstørrelse, men jeg foretrekker en 8x som er skarpest mulig, og føler jeg omtrent må ha en 10x på stativ for å se mer detaljer i den. Andre vet jeg syns 10x er best.

 

Så er det jo selvfølgelig verdt å tenke på om du vil ha avstandsmåler innebygd. Da er det 42mm som gjelder, og Swarovski sin er vel litt smekrere og lettere enn alternativene. (dog lanserer Leica med en ny om en uke som kan være heftig?)

 

Jeg drømmer litt om en Swarovski EL 8x32 swarovision, og hadde ikke pris vært en begrensning hadde det blitt en sånn.

Kompakt, grei vekt, svært synsfelt og konge optikk.

 

Istedet har jeg en svært billig ZenRay ED2 8x43 som faktisk kommer svært tett på zeiss/swarovski/leica.

Har det for meg at om du velger en 42mm kan du velge en noe billigere kikkert, men skal du ned på 32mm bør du nesten velge en av skikkelig kvalitet.

 

Noen tester finner du her: http://www.kikkertspesialisten.no/tester-i-63.aspx" target="_blank" target="_blank

Uten at jeg vet hvor troverdig de testene er, virker dem svært seriøse.

 

 

EDIT: kan legge til at ZenRay ED2 8x43 koster ca 3000kr med moms og frakt fra ebay. Og at modellen ZenRay Prime HD 8x42 som kommer seg på litt under 6000kr vistnok er betydelig bedre mtp transmisjon og kantskarphet.

Vortex Viper HD serien skal også være gode, uten at jeg har erfaring med den selv

Link to comment
Share on other sites

Swarovski EL range 10X42 eventuelt den nye Geoviden som er rett rundt hjørnet. Det er vel ingen som kjøper kikkert i øvre prisklasse til reinsjakt uten avstandsmåler i 2013 :shock: Ser det er mange som absolutt skal ha kikkerten så liten og lett som mulig men med en bæresele så kjenner du nesten ikke at den er der uansett. Hjelper ikke at kikkerten er liten når den henger og slenger rundt halsen din...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at du ikke trenger større enn 42 på reinsjakt siden du ikke trenger ekstreme skumringsegenskaper, når det er sagt så er skumringsegenskapene i EL og Geovid veldig, veldig bra! (Har ikke prøvd EL i 10X enda bare 8X)

 

En annen mulighet er jo Geovid 15X56, da kan jeg garantere deg at du også ser dyr hvis andre gjør det! Har prøvd den i skogen men ikke på fjellet desverre, dette må jo være den optimale kikkerten til å sitte å speide med på reinsjakta for den som ikke er redd for en tung kikkert.

 

Avstandsmåler er forresten ett fint hjelpemiddel til andre ting enn når storbukken står på litt drugt hold. Bruker den også sammen med kartet og/eller gps for å navigere i terrenget, stille innpå flokker/dyr (ikke alltid lett og huske hvor dyra ligger), fortelle andre hvor du er eller hvor dyra ligger, hvor elgbikkja/losen kommer/står osv. rett og slett ett mye større bruksområde enn bare skyting på langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Eg bestillte både ein Swarovski EL 10x42 og ein EL 10x50. Bruksområde er hjortejakt skumring/måneskinn. Etter litt testing falt jeg uten tvil på x42 linsa. Vil si at med mine øyne så var det iallefall ikke behov for x50. Denne blir også noe unødig stor og tung synest jeg.

 

Så eg sendte tilbake x50 linsa og er storfornøyd med x42. Min alder er 38, da også dette spiller inn på pupillen. Tror iallefall x56 er i det drøyeste laget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...