Jump to content

Er det lovlig å selge .22 luft kuler ?


Tretvoll

Recommended Posts

Jeg har akkurat oppdaget at jeg har mengder av kuler i .22 til luftgevær/pistol.

Trodde dette bare var bly jeg skulle smelte om til .457 kuler..... Men de ligger pent pakket inn i små stålbokser....

 

Man har jo ikke lov å drive salg av ammunisjon uten bevilling.

 

Luftvåpen i kalliber .22 er jo lisenspliktig:

a) Bryter jeg loven ved å ha dette blyet liggende?

b) Kan jeg selge det videre lovlig ?

Link to comment
Share on other sites

Nja, er ikke helt sikker på det, forskriftene er strenge blitt nå. Foreslår heller at han bytter med meg, jeg byr på 10 x vekten av kulene hans i bokstavbly som han kan bruke å støpe kuler av. Har et par kompiser i klubben som bruker grovluft tïl morroskyting på litt lengere avstander enn 4,5 mm klarer.

Link to comment
Share on other sites

Blypotter er ikke ansett som ammunisjon og kan både selges og gis vekk.

Noter merke og vekt samt antall og legg de ut på finn eller på handelskammeret her.

 

USA har svært strenge regler ved export av våpen/våpendeler og det er null problem å bestille store mengder blypotter derfra (grisedyr frakt pga vekt)

I Norge er det fritt å omsette.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg hentet ned esken fra loftet :)

 

Det er 20 000 diabole pellets i kalliber .22 (5,5mm) fordelt på 40 Esker a 500 stk.

 

Merket Z S Special Air Gun Pellets 5,5mm - .22cal

Hann Munden

ZIEH-u

Stanzewerk Schedetal GMBH

 

Eskene er i metall, pakket i plast, to og to (1000stk)

 

Vill helst selge alt samlet ?

 

Hva kan jeg forvente at noen vil betale for dette ?

Link to comment
Share on other sites

Legg ut bilde av lokket.

 

Dersom det er bra kvalitet bør du kanskje få opp mot 100.- pr boks.

Nå har jeg ingen erfaring etter hva jeg husker med disse, men ettersom

en boks med 100 kuler av god kvalitet fort koster 150-180.- bør det være en ok pris.

Skal du selge bare for å bli kvitt det ville jeg vurdert det dersom du tok 50.- pr boks 8)

men alt ettersom hvilken kvalitet det er. Kraftige fjær og PCP-børser er gjerne litt kresne

på blyet. Lager ingen forklaring på det her, men det finnes om du søker i Luftvåpenkategorien...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beklager å komme med "bøtta med isvann" men kvaliteten på disse kulene er ikke noe å hoppe i taket over.

 

Gode kuler pleier å koste mellom 80 og 160 kr for 500stk (eksempelvis JSB/H&N/RWS).

 

De kan nok derimot ha litt verdi om man skulle komme over den riktige samleren. Luftvåpensamlere finnes det fler av i USA enn her hjemme, og endel amerikanere er glade i eldre europeiske luftvåpenting.

Jeg ville loddet stemninga på Vintage airgun forum.

Link to comment
Share on other sites

Beklager å komme med "bøtta med isvann" men kvaliteten på disse kulene er ikke noe å hoppe i taket over.

 

Gode kuler pleier å koste mellom 80 og 160 kr for 500stk (eksempelvis JSB/H&N/RWS).

 

De kan nok derimot ha litt verdi om man skulle komme over den riktige samleren. Luftvåpensamlere finnes det fler av i USA enn her hjemme, og endel amerikanere er glade i eldre europeiske luftvåpenting.

Jeg ville loddet stemninga på Vintage airgun forum.

 

Å sende slikt til USA koster sikkert mer enn hva man får for de...

Det er jo stort sett dyrt å kjøpe bly fra junaiten pga frakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...