Jump to content

Importere bruktvåpen fra Frankrike.


kimo

Recommended Posts

:wink: Det meste er sikkert mulig, men hva er vitsen? Og er du dyktig i fransk? :twisted:

Regner med at du får et nytt her til det du må betale for et brukt pluss alt av ekstra arbeide med å få den hit..

Ser at enkelte heller kjøper fra tyskland. Der nekter de iallefall ikke å prøve å kommunisere på annet språk..

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ordne kjøpetillatelse og så ta en ferietur til Frankrike?

Brukte våpen mener jeg og ikke er momspliktige.

Kan være lurt å sjekke med tollvesenet først.

For noen år siden kjøpte jeg ett våpen i USA og tok det med til Norge,

lot det stå på Gardermoen hos tollvesenet til tillatelsen var i orden.

Tollvesenet stemplet tillatelsen og allt OK!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du selv har med revolveren hjem kan du fritt ta inn varer for kr 6 000 uten momsberegning. Går ut i fra at du i tillegg til vanlig ervervstillatelse i Norge også må ha fransk eksporttillatelse, vet ikke hvordan du går fram da. Jeg kan prosedyrene i Tyskland, og der er det greit, der kan du som privatperson gå og få en eksporttillatelse. Går ut i fra at det ikke er så veldig forskjellig i Frankrike, det er vel EU-regler som gjelder. Reiser du med fly, så må du sjekke om du kan ta med våpen i innsjekket bagasje. SAS og Norwegian godtar det, men ikke Ryanair.

 

Jeg hentet en pistol hos Hunters House for en stund siden, det gikk helt fint til jeg kom til Svinesund og skulle fortolle den. Alle papirer var i orden, men tollbetjenten brukte 1 1/2 time på å få ekspedert denne fortollingen! Det ble visst litt mye for han, fordi denne pistolen (en Heckle & Koch mod 4) hadde 4 løp i hvert sitt kaliber, så det var 4 sett med papirer han måtte forholde seg til

 

Som Woff sier, det vil være en enorm fordel om du kan si litt mer enn Bon Jour og Combien? på fransk, de er sære på det. Jeg har jobbet i et fransktalende land og har derfor litt peiling på språket. Jeg hadde en litt morsom opplevelse en gang da jeg i jobbsammenheng var i Sveits. De er som kjent minst trespråkelige, og i et møte spurte de meg hvilket språk de skulle bruke. Jeg sa at fransk og tysk gikk greit, så møtet ble to-språkelig. De tysktalende snakke tysk, og de fransktalende snakket fransk, og jeg brukte begge, og alle forstod hverandre så det ble et hyggelig møte :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...